Resolució
Q-00028/2012 Disconformitat amb l'equip de govern de l'Ajuntament de Torà per obstaculitzar les tasques dels regidors de l'oposició

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 03/01/2012
Data de l'últim moviment 11/03/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Torà Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa, en representació d'un grup municipal de l'Ajuntament de Torà, planteja alguns incidents que dificulten la seva tasca com a membre de l'oposició i que, a parer seu, palesen una clara mostra de la voluntat de l'equip de govern d'obstaculitzar les tasques dels regidors de l'oposició. Assenyala que els fets denunciats representen un incompliment de la normativa de funcionament del Ple municipal, del règim d'accés a la informació dels càrrecs electes i del règim de tramitació i aprovació d'alguns acords sobre ordenances fiscals.

Contingut

L'Ajuntament de Torà informa que entre el mes d'agost de 2011 i el mes de febrer de 2012 no va disposar de secretari interventor, la qual cosa va dificultar el desenvolupament d'alguns dels afers municipals.

Segons el promotor de la queixa, des del mes de febrer de 2012 s'han dut a terme les sessions ordinàries del Ple segons el calendari pactat i, en els casos en què la celebració s'ha endarrerit, s'ha mantingut el règim ordinari tot i el canvi de data.

En aquest sentit, el Síndic celebra que amb la incorporació del nou secretari els assumptes que van motivar aquesta queixa s'hagin anant solucionant. 

Això no obstant, recorda que, si bé es cert que des del mes de febrer de 2012 s'ha millorat el funcionament dels diferents assumptes plantejats pel promotor, no es pot desconèixer que entre aquesta data i el mes de juny de 2011 només es van dur a terme quatre sessions ordinàries del Ple municipal, i la resta dels mesos es va ?reemplaçar? la sessió ordinària per una d'extraordinària. 

Sobre aquest tema, el Síndic considera important recordar que la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries dels plens municipals és una activitat reglada per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i pel Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, i que, per tant, no té caràcter potestatiu.

A més a més, s'ha de tenir present que tant la periodicitat mínima establerta legalment per als plenaris ordinaris, com la determinació d'un calendari de celebracions per part del Ple, permeten formular una agenda de treball i garanteixen així la preparació dels grups municipals que han d'exercir la funció de control de l'acció de govern. El compliment d'aquesta garantia, doncs, és el que permet als grups municipals disposar de la seguretat jurídica necessària per exercir la seva funció de participació en els assumptes públics locals. 

Addicionalment, s'ha de recordar que quan el Ple acorda un calendari de sessions plenàries ordinàries, aquest és vinculant. En aquests casos, doncs, el compliment del principi de congruència amb els propis actes garanteix als grups municipals la seguretat jurídica necessària per exercir la seva funció de participació en els afers públics.

Quant al fet de ?reemplaçar? els plens ordinaris que no s'han dut a terme per altres d'extraordinaris, cal recordar que el règim que regeix els dos tipus de convocatòries és diferent. Per tant, no es pot equiparar un ple extraordinari amb un d'ordinari, i el fet de reemplaçar sessions ordinàries per altres d'extraordinàries pot afectar les garanties de participació. 

D'acord amb això, i tenint present que en algunes situacions concretes es pot donar el cas que no sigui possible complir estrictament el calendari de sessions determinat pel Ple municipal, el Síndic recorda a l'Ajuntament, també, que el Ple té la potestat de decidir sobre la modificació de la data en què tindrà lloc la sessió ordinària, sense que això hagi de comportar un canvi de règim en la sessió plenària. 

Amb aquest recordatori de deures legals, el Síndic dóna per finalitzada la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/02/2012 Ajuntament de Torà Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/04/2012 Ajuntament de Torà Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/10/2012 Ajuntament de Torà Resolució
17/10/2012 Ajuntament de Torà Seguiment finalitzat
12/11/2013 Ajuntament de Torà Resolució pendent d'acceptació
31/12/2013 Ajuntament de Torà Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
20/01/2014 Ajuntament de Torà Resposta a la resolució pendent d'acceptació
10/03/2014 Ajuntament de Torà Irregularitat
11/03/2014 Ajuntament de Torà Seguiment finalitzat