El promotor de la queixa, en representació d'un grup municipal del Figaró, manifesta la seva disconformitat amb l'Ajuntament per no incloure, dins de l'ordre del dia del ple ordinari convocat per al dia 17 de desembre de 2010, un punt sobre la modificació de la taxa número 25 del subministrament d'aigua.
Segons el que s'assenyala en l'informe tramès per l'Ajuntament del Figaró, el consistori va denegar la petició d'incorporar el punt demanat pels tres regidors en l'ordre del dia de la cessió plenària del dia 17 de desembre de 2010 basant-se en el fet que els regidors que van presentar la petició no tenien competència en matèria d'iniciativa sobre tributs.
L'article 106 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, estableix que els grups municipals o un mínim de tres membres de la corporació poden presentar propostes de resolució per a debat i votació, i que aquestes propostes s'han d'incloure dins de l'ordre del dia quan han estat presentades abans de la convocatòria del ple. Si han estat presentades després, només es pot procedir al debat i a la votació mitjançant acord previ del Ple que n'apreciï la urgència, adoptat per majoria absoluta (article 106.2).
D'aquesta norma es desprèn que la potestat per decidir sobre la urgència d'incloure o no una proposta dins de l'ordre del dia d'un ple ordinari, quan ha estat presentada amb posterioritat a la convocatòria, correspon al Ple i no pas a l'alcalde.
L'actuació de l'alcalde, quan decideix sobre l'ordre del dia del ple, no pot ser discrecional sinó que està determinada per criteris de legalitat (subjecte legitimat, moment de la sol·licitud d'incloure un punt i apreciació d'urgència pel Ple, si escau, i competència del Ple sobre el tema proposat).
El Síndic conclou, doncs, que si el Ple hagués apreciat la urgència de la proposta del grup promotor de la queixa, hauria hagut d'incloure dins de l'ordre del dia el debat sobre la modificació de l'ordenança fiscal, atès que es tracta d'un tema de la seva competència.
Això no obstant, segons es desprèn tant de l'escrit de queixa com de les consideracions que es fan a l'informe de l'Ajuntament, el Ple no es va poder pronunciar sobre aquesta qüestió perquè, per decisió de l'alcalde, ni tan sols es va arribar a posar en consideració del Ple la decisió sobre la urgència d'aquest assumpte.
A parer del Síndic, aquesta manera de procedir no es correspon amb el que s'ha esmentat en relació amb els criteris de legalitat que han de guiar la decisió sobre la incorporació o no d'una proposta dins de l'ordre del dia del ple. Constitueix, doncs, una decisió discrecional, que va derivar en una limitació no justificada del dret de participació dels regidors.
Per tant, en relació amb la valoració d'urgència sobre una proposta d'incloure un punt dins de l'ordre del dia d'un ple ordinari quan ha estat presentada amb posterioritat a la convocatòria, el Síndic recorda a l'Ajuntament del Figaró, d'una banda, que la potestat per decidir sobre la urgència correspon al Ple i no pas a l'alcalde. I de l'altra, que la decisió sobre els punts que s'inclouen dins de l'ordre del dia no pot ser discrecional de l'alcalde sinó que està determinada pels criteris de legalitat esmentats.