El Síndic ha tingut coneixement que una escola de Sant Pere de Ribes ha suprimit les colònies escolars com a mostra de disconformitat davant les mesures d'austeritat aplicades pel Departament d'Ensenyament.
Després d'estudiar amb deteniment aquest assumpte, el Síndic ha demanat al Departament d'Ensenyament:
1. Que desplegui el marc general d'ordenació de les activitats complementàries, les activitats extraescolars i els serveis escolars dels centres vinculats al Servei d'Educació de Catalunya, tant dels centres públics com dels centres concertats, tal com preveu l'article 158.2 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació (en endavant LEC), de manera que s'asseguri, per a les colònies i sortides escolars, el següent:
- Els ajuts per fomentar l'accés de l'alumnat a aquestes activitats en igualtat d'oportunitats, tant en centres públics com en centres concertats, i les garanties que la despesa pública que s'hi destina s'adreci efectivament a aquests ajuts per a infants (art. 50.3 i 202 de la LEC).
- El dret a la participació de l'alumnat i a la no-exclusió per raons econòmiques.
- L'accés en igualtat de condicions per mitjà de l'establiment de quanties màximes (art. 205.11 de la LEC), fraccionament de quotes com a mecanisme per afavorir-ne l'accessibilitat, la voluntarietat, el caràcter no lucratiu, etc.
2. Que doni compliment a l'article 202 de la LEC, que estableix que el Departament, per raons d'oportunitat social, d'equitat o de no-discriminació per raons econòmiques, ha d'establir ajuts i atorgar beques amb relació a activitats complementàries i extraescolars.
3. Que desenvolupi actuacions orientades a promoure l'organització de colònies escolars als centres escolars, especialment quan es troben en entorns socials desfavorits, com ara:
- Mesures per compensar els docents i personal que participi en aquestes activitats.
- Ajuts per fomentar l'accés dels centres i dels alumnes en situacions socials o econòmiques desfavorides.
4. Que garanteixi que en el cas d'aquesta escola en concret la decisió de fer o no fer les colònies es pren en funció de criteris educatius, respectant els principis de màxim aprofitament educatiu possible i d'igualtat d'oportunitats que han d'inspirar les decisions referents a la definició del projecte educatiu de centre.