El Síndic de Greuges de Lleida exposa que té molts casos en què els serveis socials de l'Ajuntament de Lleida han gestionat la tramitació dels expedients de renda mínima d'inserció però malgrat això els ciutadans es queixen perquè no els arriba l'ajut.
D'altra banda, algunes notícies publicades als mitjans de comunicació durant el mes de setembre assenyalaven que hi havia un nombre important d'expedients d'aquest tipus pendents de resoldre, però que s'havien posat en marxa les actuacions necessàries per desencallar-los i possibilitar que les persones sol·licitants rebessin la prestació demanada. Tanmateix, les nombroses queixes rebudes sobre aquesta problemàtica semblen posar en qüestió aquestes previsions.
El Síndic s'ha adreçat al Departament d'Empresa i Ocupació i al Departament de Benestar Social i Família i els ha recordat el deure de les administracions públiques de resoldre expressament, i dins del termini màxim establert, tots els procediments administratius, segons disposa la normativa reguladora del procediment administratiu comú.
L'article 11 de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció, preveu que la concessió de la prestació econòmica i de les altres mesures que s'estableixin es fa a partir de l'aprovació del pla individual d'inserció i reinserció, i que ?en cap cas el termini de la presa de l'acord definitiu no pot superar els dos mesos des de la presentació del projecte al Departament de Benestar Social i Família?.
Pel que fa a la queixa de la persona interessada, s'ha superat aquest termini. Cal corregir, per tant, de manera immediata aquesta situació, i prendre les mesures adients per resoldre aquest procediment sense més demora, possibilitar que la persona sol·licitant rebi la prestació econòmica amb celeritat i evitar els perjudicis greus que es poden derivar d'aquestes demores.
Finalment, el Síndic recorda que les característiques i la naturalesa d'aquesta prestació obliguen a una diligència, un rigor i una cura especials en la tramitació i resolució d'aquests procediments.
De conformitat amb això, el Síndic ha recordat al Departament d'Empresa i Ocupació i al Departament de Benestar Social i Família el deure de les administracions públiques d'actuar d'acord amb els principis de celeritat i eficàcia, i de resoldre expressament, i dins del termini màxim establert, tots els procediments. I, en conseqüència, els ha instat a resoldre de manera immediata la sol·licitud presentada per la persona interessada i a adoptar les mesures adients perquè es faci el pagament a la persona interessada com més aviat millor.