Resolució
Q-00090/2011 Disconformitat amb diverses actuacions del Servei de Punt de Trobada del Camp de Tarragona

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Equips d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (EAIA's)
Data d'inici 11/01/2011
Data de l'últim moviment 05/04/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Es trasllada la queixa a altres institucions

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb diverses actuacions del Servei de Punt de Trobada del Camp de Tarragona, que considera que no actua de forma imparcial envers els dos progenitors de la seva filla, sinó que afavoreix el pare.

També assenyala que aquest servei incompleix l'obligació que té establerta d'informar el jutjat sobre l'evolució de les visites amb una periodicitat trimestral.

Finalment, la promotora exposa el seu desacord amb el fet que ni des d'aquest servei ni des del Departament de Benestar Social i Família s'hagi emès cap informe extraordinari ni s'hagi posat en coneixement del jutjat que el Servei no té atribuïdes funcions de psicodiagnòstic i que, en conseqüència, no era competent per emetre l'informe de 26 de setembre de 2009 en què es diagnosticava una situació de maltractament a la seva filla, el qual sembla que va servir de base per a la resolució judicial que va acordar el canvi de custòdia de la menor.

Contingut

Un cop analitzat el contingut de l'informe tramès pel Departament de Benestar Social i Família, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, en relació amb les visites, el Síndic considera que l'interès de l'infant ha de prevaldre en el compliment del règim de visites, i no hauria de quedar restringit a les necessitats organitzatives del servei de punt de trobada. En qualsevol cas, el Síndic entén que la impossibilitat de complir el règim de visites hauria d'haver estat comunicada a l'autoritat judicial que l'ha establert perquè en tingui coneixement.

En segon lloc, en relació amb el canvi d'escola de la filla de la persona interessada, el Síndic considera que el Servei de Punt de Trobada hauria d'haver informat el pare que tenia el deure de comunicar la seva decisió de canviar la menor de centre a la mare, que no estava privada de la potestat de la menor.

Davant d'això, el Síndic recorda el deure d'imparcialitat i neutralitat que el Decret 357/2011 estableix que ha de regir l'activitat del servei de punt de trobada, que obliga a preservar la igualtat de les parts en el conflicte ?únicament amb la finalitat de protegir l'interès superior del i de la menor, al marge dels propis valors o circumstàncies personals?.

Finalment, en relació amb l'informe de data 26 de setembre de 2009, el Síndic considera que, en constatar-se que el Servei de Punt de Trobada del Camp de Tarragona havia emès un informe diagnòstic que no s'ajustava a les competències que té atribuïdes, s'hauria d'haver comunicat aquest fet al jutjat i s'hauria d'haver emès un nou informe substitutori de l'anterior. 

En aquest sentit, la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix en l'article 105 que les administracions públiques poden rectificar en qualsevol moment els errors materials o de fet existents en els seus actes. Atesa aquesta regulació, la Secretaria de Família no hauria d'haver esperat a rebre el requeriment judicial respecte d'aquesta qüestió i hauria d'haver rectificat la seva actuació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

09/02/2011 Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/02/2011 Secretaria de Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/04/2011 Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/05/2011 Secretaria de Família Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/06/2011 Tribunal Superior de Justícia de Catalunya Altres formes de finalitzar
06/07/2011 Secretaria de Família Reiteració posterior a la primera
20/07/2011 Secretaria de Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/03/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
09/03/2012 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
28/03/2012 Secretaria de Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
05/04/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 357/2011, de 21 de juny, dels serveis tècnics de punt de trobada- DOGC.5906 (23/06/2011)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)