L'any 2014 el Síndic va rebre la queixa d'una alumna que havia homologat els seus estudis de batxillerat cursats a Hondures però que no ha pogut iniciar un cicle formatiu de grau superior a Catalunya perquè en les credencials d'homologació que expedeix la Generalitat no s'especifica la modalitat del batxillerat que va cursar.
Més enllà d'aquest cas particular, la situació que plantejava aquesta alumna posa de manifest una situació de clar desavantatge en l'accés a cicles formatius de grau superior de l'alumnat que ha cursat estudis equivalents al batxillerat en països estrangers. Aquests alumnes no tenen reconeguda la modalitat de batxillerat, que és un criteri de prioritat en funció del cicle que es vulgui cursar, i, per tant, sempre tenen menys possibilitat d'accés que qualsevol alumne que hagi cursat el batxillerat al nostre país.
Tanmateix, la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, estableix en l'article 4 que tothom té dret a accedir en condicions d'igualtat al sistema educatiu, i reconeix als alumnes el dret a accedir a l'educació en condicions d'equitat (article 21). D'altra banda, segons l'alumna que va plantejar la queixa, altres comunitats autònomes han adoptat mesures específiques per resoldre aquesta situació, que perjudica els alumnes amb estudis de batxillerat homologats.
Per tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que estudiï la possibilitat d'adoptar mesures específiques per resoldre aquesta situació i evitar la situació de desavantatge en l'accés als cicles superiors dels alumnes amb el títol de batxillerat de sistemes educatius estrangers homologat a Catalunya.