Els promotors de la queixa manifesten no haver rebut cap pagament de l'ajut de la renda bàsica d'emancipació (en endavant RBE) que els va ser concedida com a cotitulars del contracte d'arrendament d'un habitatge.
Les respectives resolucions de concessió de I'ajut van ser dictades el 26 d'abril de 2010 i amb efectes des del mes d'abril de 2009.
Els promotors exposen que van trametre còpies dels rebuts del pagament del lloguer a I'Oficina Comarcal de l'Alt Penedès, on van presentar la sol·licitud de l'ajut, però s'observa que a la resolució de concessió no hi consten les dades bàsiques del rebut necessàries perquè
l'Administració comprovi els pagaments del lloguer.
L'informe tramès pel Departament de Territori i Habitatge relatiu al cas dels promotors d'aquesta queixa diu, en síntesi, que a la resolució de reconeixement del dret a percebre l'RBE no hi consten les dades essencials del rebut i, en conseqüència, no poden fer-se efectius els pagaments de l'ajut. A més, s'indica que des de la Unitat Operativa s'han posat en contacte amb els promotors per tal que els facin arribar una còpia dels rebuts de pagament del lloguer i, d'aquesta manera, poder introduir-los directament a l'aplicació informàtica del Ministeri de l'Habitatge.
En vista d'aquesta informació, el Síndic ha comunicat al Departament que considera excessiu el temps que es va trigar a dictar la resolució que reconeixia a les persones interessades el dret a percebre l'RBE, ja que s'ha superat amb escreix el termini de dos mesos que s'estableix a l'article 4.2 del Reial decret 1472/2007, de 2 de novembre, i a més això posa de manifest una gestió administrativa inadequada, ja que ara se'n desprèn que la resolució tampoc no contenia totes les dades del rebut que farien possible la verificació del pagament del lloguer per part de l'Administració.
El Síndic considera, doncs, que el Departament hauria pogut demanar les dades del rebut del lloguer necessàries per verificar-ne el pagament (referència, índex i NIF de l'emissor) abans de dictar la resolució o, en tot cas, haver aprofitat la notificació de la resolució per demanar-les a les persones interessades amb la indicació que si no les facilitaven no podria fer-se efectiu el pagament de l'RBE.
La qüestió, doncs, és que les persones interessades no han pogut percebre cap pagament de la prestació després de dos anys d'haver presentat la sol·licitud. Aquest retard, en primer lloc, va ser degut a la demora a l'hora de resoldre's la petició (més d'un any) i en segon lloc, pel que sembla, per un problema de verificació dels pagaments del lloguer, el qual fàcilment podria haver-se solucionat abans.
No ha estat fins que ha intervingut el Síndic que s'ha posat de manifest quin era el motiu concret pel qual el pagament de la prestació estava retingut. Per tot això, tenint en compte que la gestió d'aquests ajuts és compartida entre el Ministeri de Foment i el Departament de Territori i Sostenibilitat, el Síndic ha recordat al Departament que la tramitació administrativa de la prestació d'aquest tipus d'ajuts s'ha de dur a terme de conformitat amb els principis d'eficàcia, eficiència i coordinació recollits a l'article 3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Fet aquest recordatori de deures legals, el Síndic posa fi a la seva intervenció en aquest assumpte.