Resolució
Q-00170/2015 Queixa relativa al reconeixement de l'antiguitat i dels triennis assolits per una treballadora de la Generalitat de Catalunya

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 13/01/2015
Data de l'últim moviment 30/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

La promotora de la queixa exposa que és funcionària en excedència d'una plaça de B18 i una altra de laboral d'A3 cap de 2a, i que des del mes d'octubre de 1991 ha treballat al servei de la Generalitat de Catalunya amb diversos contractes com a personal interí i laboral. Ha sol·licitat diverses vegades a la Direcció de Recursos Humans de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, on presta serveis actualment, que se li reconegui l'antiguitat des de l'any 1991, ja que només se li reconeix des de març de 2003, però se li ha denegat, i se l'ha informat que l'antiguitat només es reconeix a les persones que han estat transferides a l'empresa per norma legal. 

Tot i això, la promotora manifesta que hi ha treballadors de l'Agència que tenen reconeguda l'antiguitat per pactes unilaterals fets amb la direcció. Considera que aquesta situació no està justificada i que és un greuge comparatiu entre els treballadors. Per això, sol·licita que se li reconegui tot el període de temps que ha treballat tant a Adigsa, ja desapareguda, com en altres departaments de la Generalitat de Catalunya.

De la informació proporcionada tant per la interessada com per l'Administració, el Síndic n'extreu les conclusions següents:

El primer contracte de la promotora amb Adigsa, a temps complet, per obra i servei, correspon al mes de setembre de 2002 amb una durada de sis mesos fins a l'1 de març de 2003, i el dia 3 del mateix mes i any es va formalitzar un nou contracte a temps complet fins al dia 2 de setembre de 2003, si bé el dia 1 de setembre es va acordar la conversió d'aquest contracte en indefinit mantenint com a data d'antiguitat la del contracte temporal del dia 3 de març de 2003.

En data 31 de desembre de 2010 es va dur a terme la successió empresarial per la qual l'Agència de l'Habitatge de Catalunya assumia tota l'activitat que fins llavors havia desenvolupat Adigsa. Al personal laboral transferit a l'empresa per norma legal se li va reconèixer l'antiguitat en les mateixes condicions i, per tant, la que tenien reconeguda amb Adigsa és la que s'ha mantingut en la seva relació amb l'Agència.

En el cas de la promotora no hi va haver cap supòsit de subrogació legal per al reconeixement a efectes d'antiguitat dels serveis prestats a la Generalitat amb anterioritat al mes de setembre de 2002, atès que la promotora, de manera voluntària, havia optat per canviar el lloc de treball que ocupava amb anterioritat i ser contractada per Adigsa.

Així doncs, no hi ha hagut greuges comparatius entre el personal, atès que, d'acord amb la normativa, al personal laboral que voluntàriament es va incorporar a l'empresa pública i que ha presentat sol·licitud de reconeixement d'antiguitat de serveis prestats en diferents administracions públiques se'ls ha denegat la sol·licitud.

Els pactes individuals a què es referia la promotora han estat deguts a la necessitat d'incorporar a l'organització personal amb perfils professionals d'ampli coneixement i experiència en l'àmbit de l'habitatge i infraestructures en el sector públic, quan es va posar en funcionament l'Agència de l'Habitatge. La situació de pacte individual per a un determinat col·lectiu per la seva situació especial permet el reconeixement de serveis prestats en altres empreses, d'acord amb l'informe emès per la Direcció General de Funció Publica en data 18 de juny de 2012. 

L'Agència no disposa de conveni propi, i està negociant el que constituirà el marc legal que ha de regir les relacions laborals de l'organització. El reconeixement d'antiguitats podria ser objecte de negociació amb els representants dels treballadors.

Ateses aquestes conclusions i amb independència del fet que no es pugui reconèixer a la promotora els serveis prestats a la Generalitat, el que sí que és clar és que la promotora, des del mes de setembre de 2002 i amb una única interrupció d'un dia (el 2 de març de 2003) va ser contractada per Adigsa. Per tant, no hi ha cap raó per la qual no se li pugui reconèixer l'antiguitat des de la data del seu primer contracte per obra i servei amb l'empresa al mes de setembre de 2002.

En conseqüència, el Síndic ha demanat al Departament de Territori i Sostenibilitat que doni les ordres oportunes per tal que es revisi la vida laboral de la promotora i la seva vinculació amb Adigsa, per tal de reconèixer-li l'antiguitat amb les conseqüències i els drets que en derivin des del setembre de 2002. El Departament ha acceptat aquest suggeriment.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/02/2015 Agència de l'Habitatge de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/04/2015 Agència de l'Habitatge de Catalunya Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/05/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/08/2015 Secretaria d'Habitatge i Millora Urbana Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/09/2015 Secretaria d'Habitatge i Millora Urbana Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/10/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/10/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació
23/11/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació
27/11/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Irregularitat
27/11/2015 Agència de l'Habitatge de Catalunya Irregularitat
27/11/2015 Secretaria d'Habitatge i Millora Urbana Irregularitat
30/11/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració