Resolució
AO-00173/2011 Actuació d'ofici per supervisar la intervenció de l'Ajuntament de Lleida i del Departament d'Ensenyament a l'hora de combatre les irregularitats en el procés d'admissió d'alumnat a Lleida.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 14/01/2011
Data de l'últim moviment 04/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Lleida Pendent d'acceptació per l'administració
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

En vista de les queixes rebudes sobre l'existència de fraus en el procés d'admissió d'alumnat a Lleida en els darrers anys i sobre els dèficits detectats en la intervenció de l'Ajuntament de Lleida i del Departament d'Ensenyament en aquest municipi, el Síndic ha decidit iniciar una actuació d'ofici per supervisar en el futur la intervenció d'aquestes administracions a l'hora de combatre les irregularitats a efectes del procés d'admissió d'alumnat.

Contingut

Un cop rebut l'informe de resposta tramès per l'Ajuntament de Lleida, en vista de les irregularitats detectades en processos d'admissió precedents, i d'acord amb les competències de l'Ajuntament en la gestió del padró d'habitants i el deure de dur a terme actuacions de comprovació i actualització de les dades padronals que recull la normativa, el Síndic demana a l'Ajuntament: 

En primer lloc, que, per mitjà del servei que gestiona el Padró d'habitants i de la Policia Local, dugui a terme les actuacions que corresponguin de verificació del domicili al·legat en el procés d'admissió d'alumnat de les persones anteriorment assenyalades, a fi que el domicili padronal es correspongui amb la residència real i habitual.

En segon lloc, que, si es detecten irregularitats, iniciï el procés de baixa d'ofici per inscripció indeguda al padró d'habitants, tal com recull la normativa, i ho comuniqui al Departament d'Ensenyament, a fi que pugui adoptar les mesures que corresponguin.

I finalment, que li faci arribar una còpia dels informes elaborats per la Policia Local i que l'informi de les actuacions endegades per l'Administració local sobre aquest assumpte. 

D'altra banda, en l'informe del Departament d'Ensenyament, s'exposa que el mes d'abril de 2011 no s'havia rebut cap queixa sobre aquest assumpte. Per tant, el Síndic demana si al juliol s'ha rebut alguna reclamació relacionada amb presumptes fraus al municipi de Lleida. 

Pel que fa a l'al·legació de falses malalties, en vista de l'elevada concentració d'alumnat que al·lega tenir malaltia digestiva crònica al centre Maristes, que pot suposar un indici de falsejament d'aquestes circumstàncies al·legades, el Síndic demana al Departament que els alumnes que han estat admesos en el procés d'admissió amb punts de malaltia digestiva crònica al col·legi Maristes Montserrat aportin un certificat mèdic expedit per un metge del sistema públic, sempre que no s'hagi fet. 

Addicionalment, el Síndic recorda que segons la Societat Catalana de Pediatria només s'ha de considerar malaltia digestiva crònica la celiaquia. En el procés d'admissió d'alumnat, en canvi, s'han atorgat punts a alumnes que han al·legat altres malalties, com ara al·lèrgia a la llet i als fruits secs, al·lèrgia al marisc, al·lèrgia als llegums i intolerància a la lactosa.

Així, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament una valoració sobre aquest assumpte, i sobre la conveniència d'atorgar punts addicionals per malaltia digestiva crònica a alumnat que no pateix celiaquia. 

Finalment, en aquest procés d'admissió, el Síndic vol comprovar si el nou barem incorporat corresponent al criteri de fill o germà d'exalumne del centre ofereix alguna possibilitat d'incórrer en noves irregularitats. Pel que fa a l'al·legació d'aquest criteri, a partir de la informació rebuda dels centres estudiats, el Síndic constata que en les tres escoles públiques hi ha dos alumnes admesos que hagin al·legat el barem de familiar exalumne del centre, i en les tres escoles privades hi ha quaranta-vuit alumnes que han al·legat aquesta circumstància.  

Per a aquests cinquanta alumnes, el Síndic demana conèixer en general quin procediment s'ha seguit per atorgar aquests punts.

Per poder supervisar aquestes actuacions, el Síndic també demana al Departament d'Ensenyament quin familiar ha estat exalumne del centre.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/03/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/03/2011 Ajuntament de Lleida Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/05/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/07/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/07/2011 Ajuntament de Lleida Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/08/2011 Ajuntament de Lleida Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/09/2011 Ajuntament de Lleida Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/10/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/10/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/11/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/11/2011 Ajuntament de Lleida Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/12/2011 Ajuntament de Lleida Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/12/2011 Ajuntament de Lleida Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/01/2012 Ajuntament de Lleida Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/01/2012 Ajuntament de Lleida Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/02/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/02/2012 Ajuntament de Lleida Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/02/2012 Ajuntament de Lleida Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/04/2012 Ajuntament de Lleida Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/04/2012 Ajuntament de Lleida Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/05/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/05/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/07/2012 Ajuntament de Lleida Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/05/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
31/05/2013 Departament d'Ensenyament Vulneració
20/12/2013 Ajuntament de Lleida Segona reiteració / No col·laboració
09/01/2014 Ajuntament de Lleida Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/01/2014 Ajuntament de Lleida Resolució pendent d'acceptació
24/01/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
11/03/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
11/03/2014 Ajuntament de Lleida Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
14/03/2014 Ajuntament de Lleida Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/03/2014 Ajuntament de Lleida Resolució pendent d'acceptació
05/05/2014 Ajuntament de Lleida Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
09/05/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
16/05/2014 Departament d'Ensenyament Irregularitat
16/05/2014 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Irregularitat
20/05/2014 Ajuntament de Lleida Resposta a la resolució pendent d'acceptació
23/05/2014 Ajuntament de Lleida Resolució pendent d'acceptació
27/10/2015 Ajuntament de Lleida Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
04/12/2015 Ajuntament de Lleida Resposta a la resolució pendent d'acceptació