Resolució
Q-00209/2011 Manca de resposta del Departament d'Empresa i Ocupació al recurs d'alçada formulat contra una resolució denegatòria del carnet d'artesana.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 17/01/2011
Data de l'últim moviment 27/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta del Departament d'Empresa i Ocupació al recurs d'alçada formulat contra la resolució denegatòria del carnet d'artesana de 17 de maig de 2010 que va presentar a l'oficina de correus el 7 de setembre de 2010. 

D'altra banda, el Síndic observa que en el fonament jurídic tercer de la resolució denegatòria s'indica que el jurat d'avaluació va fixar els motius de denegació en l'acta de la reunió de 26 d'octubre de 2005, però no s'adjunta còpia d'aquesta acta a la resolució.

Contingut

En l'informe de resposta del Departament d'Empresa i Ocupació, s'informa que en data 28 de febrer de 2011 es va dictar la resolució estimatòria sobre el recurs esmentat, i es tramet còpia de la resolució, de la notificació i del justificant de recepció, i també de la resolució de 17 de març de 2011 d'atorgament del carnet d'artesana, modalitat professional, en l'ofici de bijuteria.

Un cop examinada l'acta de reunió del jurat d'avaluació, el Síndic observa que per mitjà d'aquesta acta, la Comissió d'Acreditació va acordar, entre altres qüestions, justificar per mitjà d'un text pautat els motius de desestimació i els d'acceptació amb condicions per a la propera renovació.

El text pautat conté motius que, si bé no són contradictoris, difereixen dels que consten expressament a la pàgina web d'Artesania de Catalunya, i que regula l'Ordre de 25 de juliol de 2000, per la qual es desplega el Decret 252/2000, de 24 de juliol, sobre l'activitat artesanal a Catalunya.

En el cas de la persona interessada, la resolució desestimatòria de la sol·licitud del carnet d'artesana estableix, en el fonament jurídic tercer, que el jurat d'avaluació va fixar els motius de denegació en l'acta de la reunió del 26 d'octubre de 2005, i, en el quart, que un cop revisada la documentació i les peces dipositades per dur a terme aquest tràmit es va considerar que l'activitat que desenvolupa la promotora, més que un ofici artesà, és una manipulació de material (manualitat). 

Per tant, el Síndic dedueix que a l'hora de resoldre les sol·licituds del carnet d'artesana i la seva renovació es tenen en compte aquets criteris, els quals formen part de la motivació de l'Administració a l'hora d'estimar o denegar les sol·licituds formulades.

Això no obstant, el Síndic no observa que els sol·licitants o futurs sol·licitants del carnet tinguin accés a l'acta de reunió de la Comissió d'Acreditació ni al text pautat que fixa els motius de denegació. Per tant, malgrat que en la resolució denegatòria hi consta el motiu de denegació, seria bo que es donés la publicitat necessària als motius pels quals es pot denegar una sol·licitud del carnet d'artesà.

L'article 28 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix que els ciutadans tenen dret a obtenir informació veraç i de qualitat, independentment del suport o del mitjà de distribució o difusió de la informació. 

Així mateix, l'obligació de facilitar als ciutadans i les ciutadanes una informació veraç i de qualitat forma part del dret a una bona administració, reconegut a l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, i regulat a l'article 22 de la Llei 26/2010.

En aquest sentit, en el Codi de bones pràctiques administratives s'indica que l'Administració ha de prendre les mesures necessàries per fer pública la màxima informació que es troba en poder seu, per promoure la transparència i procurar la participació informada de les persones en qüestions d'interès públic. 

És per això que el Síndic ha demanat al Departament d'Economia i Ocupació que doni les ordres oportunes perquè s'ordenin, s'unifiquin i es publiquin els criteris que es tenen en compte per concedir o desestimar el carnet d'artesà, a fi que els futurs sol·licitants n'estiguin informats prèviament.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/02/2011 Departament d'Empresa i Ocupació Sol·licitud d'informació a l'Administració
24/03/2011 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/05/2011 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/07/2011 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/07/2011 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/09/2011 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya - DOGC.5686 (05/08/2010)
ORDRE de 25 de juliol de 2000, per la qual es desplega el Decret 252/2000, de 24 de juliol, sobre l'activitat artesanal a Catalunya. (Correcció d'errada en el DOGC núm. 3207, pàg. 10789, de 18.8.2000). - DOGC.3198 (04/08/2000)
Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya- BOE.172 (20/07/2006)