La promotora de la queixa exposa que en data 5 de desembre de 2013 va adreçar-se a una botiga de Movistar per dur a terme una portabilitat des d'una altra operadora. Allà la van informar que tenia un deute de 355 euros per la contractació de dos serveis de telefonia mòbil que s'havia fet en data 1 de juliol de 2013.
Tot i això, exposa que no ha donat mai d'alta aquests dos serveis, ni els ha utilitzat, ni els ha tingut com a telèfons de contacte. Per tant, demana que Movistar li cancel·li aquest deute.
La Direcció General de Movistar a Catalunya informa que ?s'ha revisat la gravació i s'ha pogut comprovar que el titular va demanar i acceptar la portabilitat, per la qual cosa l'anul·lació del deute no és procedent?.
De la resposta de la companyia es desprèn que en data 4 de juny de 2013 es van donar d'alta els dos serveis de telefonia i en data 12 de juny de 2013 es van donar de baixa. Tot i això, de conformitat amb l'article 211-15 de la Llei 22/2010, de 20 de juliol, que aprova el Codi de consum de Catalunya, s'ha de facilitar un termini per exercir el dret de desistiment, que generalment s'estableix en 7 dies hàbils. Per tant, l'exercici al dret de desistiment s'hauria de tenir en compte, en cas d'acreditar que la promotora realment hagués donat conformitat a la portabilitat d'ambdós serveis.
En relació amb la contractació telefònica dels serveis objecte de reclamació, el Síndic considera que no es pot objectivar la imputació de contractació d'un servei a partir de respostes amb monosíl·labs (sí/no). La portabilitat requereix el consentiment de la persona titular del servei i, per tant, una trucada a un número de telèfon titular del servei per acreditar la voluntat de la petició que s'efectua.
Per efectuar la portabilitat d'un servei, l'operadora ha de tenir constància de qui és el titular amb l'anterior operadora. Per tant, Movistar ha de tenir un coneixement previ de qui és, realment, el titular dels serveis pels quals es sol·licitat la portabilitat. En aquest sentit, Movistar pot estar en disposició de conèixer quin és el número de telèfon al qual es va trucar per tal que la persona interessada donés la seva conformitat amb la portabilitat dels serveis sol·licitats i a qui correspon la línia de telèfon utilitzada.
En vista de les consideracions precedents i atès que Movistar justifica el requeriment de l'import dels 355 euros sobre la base d'una gravació tot i tenir a l'abast altres mitjans per constatar objectivament a qui correspon la titularitat de les línies, el Síndic suggereix que, a manca d'altres proves objectives que provin que realment la persona interessada va contractar els serveis indicats amb Movistar, l'operadora anul·li l'import que li reclama i dugui a terme les actuacions necessàries per tal d'excloure les seves dades personals dels fitxers de solvència econòmica.