Resolució
Q-00272/2011 Manca de pagament de la renda bàsica d'emancipació.

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Subvencions i ajuts a l'habitatge
Data d'inici 19/01/2011
Data de l'últim moviment 03/05/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta que no ha rebut cap pagament de l'ajut de la renda bàsica d'emancipació (en endavant RBE) que li va ser concedida amb efectes des de l'1 de febrer de 2010, mitjançant una resolució que li va ser notificada el 26 de febrer.  

Al moment de rebre la resolució, va adonar-se que el seu nom estava escrit incorrectament, i atès que també havia canviat les seves dades bancàries va presentar un escrit informant d'aquestes modificacions  a l'Oficina d'Habitatge de Ciutat Vella en data 16 de març de 2010.

Passat el temps i veient que no rebia l'ingrés de l'ajut, va tornar-se a presentar a aquesta oficina d'habitatge i va lliurar una segona instància en els mateixos termes, en què afegia, a més, les dades bàsiques del rebut del lloguer. 

Segons exposa la persona interessada, en les diferents ocasions que s'ha presentat a l'Oficina de Ciutat Vella demanant informació li han dit que les modificacions encara no s'han fet efectives.

Contingut

L'informe tramès pel Departament de Territori i Sostenibilitat el 19 d'abril de 2011 relatiu a aquest cas fa avinent el següent:

1. Des de la Unitat Operativa de l'Habitatge Social de l'Agència s'ha adreçat un correu electrònic al Ministeri de Foment en què es demana que es modifiquin al programa les dades referides als cognoms de la persona interessada i a les seves dades bancàries. 

2. Un cop estiguin fets aquests canvis es tramitaran els pagaments pendents.

3. El retard en les modificacions o els canvis que comuniquen les persones interessades es deu al fet que l'aplicació informàtica que facilita el Ministeri no permet el treball en xarxa, i totes les incidències, encara que es comuniquin a les oficines locals d'habitatge, s'han de solucionar des de l'Agència de l'Habitatge.

En vista d'aquesta informació, i amb la finalitat de col·laborar per assolir una millor gestió i tramitació d'aquests expedients d'RBE, el Síndic considera oportú traslladar a aquest departament algunes reflexions amb relació a aquest cas concret.

Arran de la informació i la documentació que la persona interessada va facilitar al Síndic juntament amb l'escrit de queixa, aquesta institució ja tenia coneixement que efectivament les incidències al seu expedient es devien a una errada en els cognoms -errada que va cometre la mateixa Administració a l'hora de transcriure'ls a la resolució- i també a un canvi que la persona interessada ja havia comunicat a l'Oficina d'Habitatge on va tramitar l'ajut. 

Per tant, malgrat que sembla voler-se justificar el retard en la introducció al programari informàtic dels canvis en el fet que aquests només es poden fer des de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya atesa la impossibilitat de treballar en línia a totes les oficines locals, el cert és que objectivament aquest retard és excessiu i no s'adiu al dret dels ciutadans a una bona administració. En el cas concret de la promotora d'aquesta queixa, aquestes modificacions, segons es dedueix del contingut de l'informe del Departament, encara no s'han fet efectives, tot i que ja ha transcorregut més d'un any des que la persona interessada les va posar en coneixement de l'Administració.

A aquesta dilació, s'hi ha d'afegir el temps que serà necessari per efectuar tota la tramitació administrativa pròpia de la gestió del pagament, que correspon al Ministeri de Foment, i que en el millor dels casos podria suposar un retard de dos mesos més.

En aquest punt, el Síndic fa esment del Codi de bones pràctiques administratives, aprovat per resolució d'aquesta institució el 2 de setembre de 2009. Aquest codi, fonamentat en els drets a l'accés als serveis públics i a una bona administració, recollits a l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, enuncia i desenvolupa, entre d'altres, el principi de termini raonable (principi 11), que és aplicable en aquest cas. Així, el Codi diu textualment que "la tramitació administrativa s'ha de fer d'acord amb els principis d'economia, celeritat, eficàcia, eficiència i simplicitat, preservant les garanties i els drets de defensa de les persones interessades".  El Codi incorpora una recopilació dels suggeriments que el Síndic ha fet a les diferents administracions, i amb relació al principi de termini raonable destaquen els següents:

"La demora irracional, desproporcionada i sense causa justificada en l'adopció de la resolució administrativa pot donar lloc a responsabilitat patrimonial de l'Administració, sens perjudici de la complexitat de la qüestió debatuda i les incidències sorgides en el curs de la tramitació."

"El disseny del circuit administratiu, a banda dels tràmits preceptius  derivats de la normativa, és important tant per simplificar els tràmits administratius com per evitar demores injustificades; per tant, l'Administració l'ha de fer ponderant costos temporals i econòmics, sense minvar la qualitat de la decisió final ni afectar negativament els interessos i els drets de les persones."

Per aquest motiu, el Síndic recorda al Departament de Territori i Sostenibilitat la necessitat de respectar en la tramitació d'aquests expedients d'RBE, aquest principi del termini raonable enunciat al Codi de bones pràctiques administratives.

Fet aquest recordatori de deures legals, El Síndic posa fi a la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/01/2011 Agència de l'Habitatge de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/03/2011 Agència de l'Habitatge de Catalunya Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/04/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/05/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret 1472/2007, de 2 de novembre, pel qual es regula la renda bàsica d'emancipació dels joves- BOE.267 (07/11/2007)
Real Decreto 366/2009, de 20 de marzo, por el que se modifica el Real Decreto 1472/2007, de 2 de noviembre, por el que se regula la renta básica de emancipación de los jóvenes- BOE.86 (08/04/2009)
Real Decreto 1260/2010, de 8 de octubre, por el que se modifica el Real Decreto 1472/2007, de 2 de noviembre, por el que se regula la renta básica de emancipación de los jóvenes- BOE.262 (29/10/2010)