AO-00274/2013 | Actuació d'ofici referida a l'atenció de l'alumnat amb greus dificultats d'audició, llenguatge i/o comunicació als centres de recursos educatius per a deficients auditius |
|
|
|||||||||
|
||||||||||
|
En el marc de diverses queixes rebudes a aquesta institució, sembla constatar-se que hi ha centres de recursos educatius per a deficients auditius (en endavant CREDA) que només atenen en els serveis de logopèdia l'alumnat amb necessitats educatives especials més greus. Suposadament, la manca de dotació suficient fa que, com a mínim en determinats CREDA, els alumnes amb necessitats no tan greus d'atenció logopèdica no siguin atesos malgrat que els informes dels equips d'assessorament psicopedagògic esmenten aquesta necessitat d'atenció.
Arran de l'estudi d'aquesta actuació d'ofici, el Síndic ha constatat que el nombre d'alumnat atès pels CREDA va decréixer entre els cursos 2011/2012 i 2012/2013 (dels 2.162 alumnes amb trastorn del llenguatge i 1.834 alumnes amb sordesa es va passar als 2.035 i 1.740, respectivament), i que també ho va fer el nombre de professionals dels CREDA (24,5 dotacions menys). Addicionalment, el Síndic també ha constatat que els criteris d'atenció dels CREDA són de priorització de casos. No hi ha determinades necessitats que garanteixin l'atenció, sinó que aquesta atenció depèn de la posició que ocupi cada alumne en l'ordre de prioritats, segons les possibilitats d'atenció existents. D'acord amb aquest criteri, és possible que la dotació de professionals condicioni la cobertura del servei, en el sentit que si hi ha menys dotació de professionals hi ha menys volum d'alumnat atès i més greus són els trastorns que s'atenen, mentre que si hi ha més dotació hi ha més alumnat atès i, per tant, més possibilitats que un alumne sense dificultats especialment greus sigui atès. Des de la perspectiva de la defensa dels drets de l'infant, les necessitats educatives especials dels infants i d'atenció de logopèdia són el criteri que ha de regir la cobertura dels CREDA: és a dir, tot infant que en tingui necessitat, al marge de la posició que ocupa en l'ordre de prioritats, ha de rebre l'atenció que requereixi, amb la intensitat que calgui. Respecte a l'atenció dels CREDA, el Departament d'Ensenyament recorda que el desenvolupament de la comunicació, el llenguatge i la parla no és competència exclusiva dels professionals d'aquests centres, sinó de tots els professionals del sistema educatiu, i que els centres docents disposen de mestres d'educació especial i/o mestres d'audició i llenguatge que desenvolupen programes d'intervenció dins de l'aula o del centre amb l'alumnat que ho necessita. Alhora, el Departament d'Ensenyament afegeix que s'han desenvolupat actuacions d'assessorament als docents dels centres per garantir l'atenció de les necessitats educatives especials de l'alumnat amb greus dificultats d'audició, llenguatge i/o comunicació. Tot i valorar positivament aquest abordatge sistèmic, el Síndic també recorda que l'atenció de logopèdia, especialment de l'alumnat amb greus dificultats d'audició, llenguatge i/o comunicació, l'han de dur a terme especialistes que tinguin la qualificació necessària per garantir el màxim desenvolupament possible i l'atenció de les necessitats educatives especials d'aquest alumnat. En definitiva, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que garanteixi la dotació necessària als CREDA per garantir l'atenció especialitzada de l'alumnat amb necessitats d'atenció de logopèdia.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
24/01/2013 | Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
14/03/2013 | Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
11/04/2013 | Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
03/05/2013 | Departament d'Ensenyament | Resolució pendent d'acceptació |
02/07/2013 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
27/09/2013 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
18/10/2013 | Departament d'Ensenyament | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
09/12/2013 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
18/12/2013 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
07/02/2014 | Departament d'Ensenyament | Resolució pendent d'acceptació |
25/03/2014 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
28/05/2014 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
02/07/2014 | Departament d'Ensenyament | Irregularitat |
02/07/2014 | Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa | Irregularitat |
05/02/2015 | Departament d'Ensenyament | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
15/09/2015 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
26/10/2015 | Departament d'Ensenyament | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
29/10/2015 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
06/11/2015 | Departament d'Ensenyament | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
29/12/2015 | Departament d'Ensenyament | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
31/12/2015 | Departament d'Ensenyament | Seguiment finalitzat |