Resolució
AO-00274/2013 Actuació d'ofici referida a l'atenció de l'alumnat amb greus dificultats d'audició, llenguatge i/o comunicació als centres de recursos educatius per a deficients auditius

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 18/01/2013
Data de l'últim moviment 31/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

En el marc de diverses queixes rebudes a aquesta institució, sembla constatar-se que hi ha centres de recursos educatius per a deficients auditius (en endavant CREDA) que només atenen en els serveis de logopèdia l'alumnat amb necessitats educatives especials més greus. Suposadament, la manca de dotació suficient fa que, com a mínim en determinats CREDA, els alumnes amb necessitats no tan greus d'atenció logopèdica no siguin atesos malgrat que els informes dels equips d'assessorament psicopedagògic esmenten aquesta necessitat d'atenció.

Contingut

Arran de l'estudi d'aquesta actuació d'ofici, el Síndic ha constatat que el nombre d'alumnat atès pels CREDA va decréixer entre els cursos 2011/2012 i 2012/2013 (dels 2.162 alumnes amb trastorn del llenguatge i 1.834 alumnes amb sordesa es va passar als 2.035 i 1.740, respectivament), i que també ho va fer el nombre de professionals dels CREDA (24,5 dotacions menys).

Addicionalment, el Síndic també ha constatat que els criteris d'atenció dels CREDA són de priorització de casos. No hi ha determinades necessitats que garanteixin l'atenció, sinó que aquesta atenció depèn de la posició que ocupi cada alumne en l'ordre de prioritats, segons les possibilitats d'atenció existents.

D'acord amb aquest criteri, és possible que la dotació de professionals condicioni la cobertura del servei, en el sentit que si hi ha menys dotació de professionals hi ha menys volum d'alumnat atès i més greus són els trastorns que s'atenen, mentre que si hi ha més dotació hi ha més alumnat atès i, per tant, més possibilitats que un alumne sense dificultats especialment greus sigui atès.

Des de la perspectiva de la defensa dels drets de l'infant, les necessitats educatives especials dels infants i d'atenció de logopèdia són el criteri que ha de regir la cobertura dels CREDA: és a dir, tot infant que en tingui necessitat, al marge de la posició que ocupa en l'ordre de prioritats, ha de rebre l'atenció que requereixi, amb la intensitat que calgui.

Respecte a l'atenció dels CREDA, el Departament d'Ensenyament recorda que el desenvolupament de la comunicació, el llenguatge i la parla no és competència exclusiva dels professionals d'aquests centres, sinó de tots els professionals del sistema educatiu, i que els centres docents disposen de mestres d'educació especial i/o mestres d'audició i llenguatge que desenvolupen programes d'intervenció dins de l'aula o del centre amb l'alumnat que ho necessita. Alhora, el Departament d'Ensenyament afegeix que s'han desenvolupat actuacions d'assessorament als docents dels centres per garantir l'atenció de les necessitats educatives especials de l'alumnat amb greus dificultats d'audició, llenguatge i/o comunicació. 

Tot i valorar positivament aquest abordatge sistèmic, el Síndic també recorda que l'atenció de logopèdia, especialment de l'alumnat amb greus dificultats d'audició, llenguatge i/o comunicació, l'han de dur a terme especialistes que tinguin la qualificació necessària per garantir el màxim desenvolupament possible i l'atenció de les necessitats educatives especials d'aquest alumnat.

En definitiva, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que garanteixi la dotació necessària als CREDA per garantir l'atenció especialitzada de l'alumnat amb necessitats d'atenció de logopèdia.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/01/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/03/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/04/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/05/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
02/07/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
27/09/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/10/2013 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/12/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/02/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
25/03/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
28/05/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
02/07/2014 Departament d'Ensenyament Irregularitat
02/07/2014 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Irregularitat
05/02/2015 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
15/09/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
26/10/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
29/10/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
06/11/2015 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
29/12/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
31/12/2015 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat