Els fets imputats per l'Ajuntament de l'Espluga de Francolí i les infraccions que es consideren comeses en cadascun han estat els següents:
1. Administració d'un antitèrmic a un nadó a càrrec seu desobeint les ordres de la directora sobre el procediment que s'ha de seguir.
Falta greu per incompliment de les ordres que provenen dels superiors i les autoritats que pugui afectar la tasca del lloc de treball i l'incompliment amb negligència o dol dels deures i les obligacions derivats de la funció encomanada al funcionari (art. 241 a i k del Decret 214/1990 i 116 a i s del Decret legislatiu 1/1997).
2. Falta de respecte a la directora per haver menystingut la seva capacitat afectiva envers els infants del centre i exposició dels fets davant de tot l'equip docent al claustre, malgrat l'advertiment de la directora perquè no ho fes.
Falta lleu pel retard, la negligència o el descuit en el compliment de les funcions i, en general, l'incompliment dels deures per negligència o per descuit excusables (art. 242 a i h del Decret 214/1990 i art. 117 a i h del Decret legislatiu 1/1997).
3. Falta d'obediència a la direcció sobre una ordre concreta amb relació a l'organització del servei de menjador.
Falta greu per incompliment de les ordres que provenen dels superiors i les autoritats que pugui afectar la tasca del lloc de treball i l'incompliment amb negligència o dol dels deures i les obligacions derivats de la funció encomanada al funcionari (art. 241 a i k del Decret 214/1990 i 116 a i s del Decret legislatiu 1/1997).
4. Incompliment de les tasques curriculars que la promotora de la queixa havia d'acomplir d'acord amb la distribució de tasques previstes en el Pla anual del centre, sense comunicar-ho a la directora i acomplir altres tasques no encomanades i innecessàries.
Falta lleu pel retard, la negligència o el descuit en el compliment de les funcions i, en general, l'incompliment dels deures per negligència o per descuit excusables (art. 242 a i h del Decret 214/1990 i art. 117 a i h del Decret legislatiu 1/1997).
5. Falta de respecte a la directora davant de tot l'equip educatiu al claustre del dia 25 d'octubre 2013 per haver-li qüestionat la feina relativa a la distribució de les tasques encomanades a tot el personal.
Falta greu per la manca de consideració envers el personal al servei de l'Administració en l'exercici de les seves funcions (article 116 c) del Decret legislatiu 1/1997).
6. Falta de respecte a la direcció quan es demanen explicacions pels canvis sistemàtics a les hores de sortida al pati.
Falta greu per incompliment de les ordres que provenen dels superiors i les autoritats que pugui afectar la tasca del lloc de treball i l'incompliment amb negligència o dol dels deures i les obligacions derivats de la funció encomanada al funcionari (art. 241 a i k del Decret 214/1990 i 116 a i s del Decret legislatiu 1/1997).
Pel que fa al punt 1, no ha quedat provada l'ordre donada per la direcció del centre a la persona interessada perquè no administrés la medicació fins que no obtingués de la mare l'horari en què s'havia d'administrar, per la qual cosa no s'ha acreditat la concurrència dels requisits que exigeixen les infraccions imputades perquè es puguin apreciar.
Pel que fa als punts 2 i 4, de l'anàlisi de la documentació es constata que, en ambdós casos, la persona interessada es va absentar puntualment del seu lloc de treball on feia tasques curriculars per anar als serveis de la planta superior. Així mateix, la persona interessada reconeix que al claustre va exposar el retret que havia fet a la directora malgrat la petició d'aquesta perquè no ho fes.
Tot i així, el procés de subsumpció de la conducta imputada en els tipus infractors (relatius al descuit en el compliment de funcions i l'incompliment dels deures per negligència o descuit excusables) infringeix el principi de tipicitat, ja que, si bé la persona interessada es va absentar puntualment del seu lloc de treball, l'Ajuntament no ha acreditat quines funcions i/o deures normativament previstos ha incomplert amb la seva actuació.
Cal tenir en compte que la indeterminació i la generalitat dels tipus infractors imputats no poden conduir a una admissió lliure de qualsevol conducta que l'Administració estimi reprovable, si aquesta no està tipificada directament o indirecta per remissió, de manera que no s'ha acreditat la concurrència dels requisits que exigeixen les infraccions imputades perquè es puguin apreciar.
Pel que fa al punt 3, no ha quedat provat que la persona interessada rebés una ordre clara d'anar a una altra aula per ajudar en el servei de menjador que no permetés cap més marge d'interpretació. De fet, s'ha confirmat que quan se li va dir que es traslladés a una altra aula i la persona interessada va informar que tenia a càrrec seu altres nadons, l'organització del servei es va poder adaptar, sense problemes, amb el trasllat de dos nens d'una altra classe a la seva, tot prioritzant que els nadons a càrrec no quedessin desatesos.
Pel que fa al punt 6, sí que ha quedat provat que les aules tenen un horari de pati estipulat i també que els horaris establerts en funció de les aules es poden variar, però no queda clar com: la direcció assenyala que es poden fer justificadament i excepcionalment, mentre que la persona interessada manifesta que es pot fer el canvi havent-ho parlat abans entre les diferents educadores en funció del ritme dels nens.
No consta, però, cap requeriment de la direcció adreçat a la persona interessada perquè expliqués les raons per les quals sortia al pati en un horari diferent del seu, amb independència del debat que es va generar al claustre quan es van tractar els canvis d'horari del pati.
En conseqüència, no s'ha acreditat ni en el punt 3 ni en el 6 la concurrència dels requisits que exigeixen infraccions imputades perquè es puguin apreciar.
En qualsevol cas, podria ser convenient que a les normes de funcionament es concretés com s'ha de procedir en el cas que es vulgui modificar l'horari de pati assignat a l'aula.
Pel que fa al punt 5, ha quedat provat que la persona interessada va retreure a la directora del centre el fet que la compra del material li pertoca a ella i que hi ha una circular de l'Ajuntament sobre els protocols de compra per a petits subministraments o en casos d'urgència acreditada.
Cal tenir en compte que la imputació de la desconsideració, perquè sigui greu, ha de suposar que hi hagi hagut un ànim de descrèdit o de menyspreu, la qual cosa no ha quedat provada. (Sentència de l'Audiència Nacional de 15/11/2002 i Sentència del TS de 2/11/2004).
No s'ha acreditat, per tant, la concurrència dels requisits que exigeix la infracció imputada perquè es pugui apreciar.
Així doncs, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que a l'hora de resoldre el recurs de reposició interposat per la persona interessada tingui en compte les precedents consideracions i deixi sense efecte les infraccions imputades.
Així mateix, suggereix que es dugui a terme una revisió de les normes de funcionament en els apartats que requereixin més concreció o bé un redactat que s'adapti a la pràctica real que segueix el centre educatiu.