Resolució
Q-00284/2009 Manca de resposta del Servei d'Emergències Mèdiques a diverses reclamacions sobre el servei.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 22/01/2009
Data de l'últim moviment 22/11/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Un treballador del Servei d'Emergències Mèdiques (en endavant SEM) es queixa perquè des de 2006 ha anat presentant diversos escrits d'incidències als responsables del SEM, però no li n'han respost cap.

En aquests escrits es refereix a diverses qüestions, entre les quals hi ha les següents: les barreres amb què es troben a les autopistes de peatge; l'assignació d'un servei en funció de la distància quilomètrica, sense tenir en compte l'orografia de la zona; el desconeixement del codi PPT (politraumatisme) per part dels gestors de zona; la dificultat amb què es troba perquè es tingui en compte el seu criteri com a facultatiu, un cop té davant el pacient; diversos problemes tècnics dels vehicles, com el fet que l'antena sigui de base rodona i el forat del sostre del vehicle sigui quadrat, cosa que obliga a fer un acoblament rudimentari de manera que, segons els ha informat el mecànic, en cas de pluja es filtraria aigua; o la relació entre el SEM i l'activació del pla NEUCAT.

La persona interessada ha fet arribar tota aquesta sèrie d'incidències a fi de contribuir a la millora del SEM, però no se li ha tramès cap resposta ni se l'ha informat de si es tindran o es tenen en compte les seves aportacions.

Contingut

El juny de 2010, el Departament de Salut va informar que el SEM de Catalunya té conveni amb els hospitals de la xarxa hospitalària d'utilització pública per prestar serveis com a bases col·laboradores, i que hi ha nomenat un responsable de servei com a cap de base, que és l'interlocutor amb els comandaments del SEM i qui vetlla pel compliment adequat dels protocols i els procediments. Aquest departament va afegir que no hi havia constància de cap queixa presentada mitjançant el circuit establert mitjançant el seu cap de base.

Posteriorment, el desembre de 2010, com a resposta a l'ampliació d'informació sol·licitada pel Síndic, el Departament va trametre un informe del SEM en què s'analitzaven tots els correus electrònics de la persona interessada. En aquest informe es feia constar que tots els correus electrònics enviats pel promotor -excepte dos- havien estat enviats al cap de base de l'Hospital de Terrassa, a més d'altres adreces.

Aquest informe arribava a les conclusions següents: En primer lloc, dels vint correus electrònics que el promotor va trametre només se'n tenia coneixement de tres; en segon lloc, en aquests casos es van tenir en compte les incidències posades de manifest per la persona interessada, i es van executar les accions que es van considerar oportunes en aquell moment i consensuades amb el cap territorial i el cap de base de l'Hospital de Terrassa; i en tercer lloc, les qüestions plantejades van ser contestades.

De l'estudi de les anàlisis que el SEM ha fet dels diversos correus electrònics que va presentar el promotor, se'n desprèn que la direcció del SEM no ha tingut coneixement de l'existència ni del contingut d'aquests correus, excepte en dos casos.

Així, doncs, queda palès que malgrat que la persona interessada va enviar els seus correus electrònics al cap de base de referència seguint el circuit establert pel SEM, ningú no va donar resposta a aquests correus. A més a més, les diverses incidències i/o aportacions que s'hi recollien no van ser tramesos al SEM. 

Per tant, sembla que el circuit establert no ha funcionat i que el cap de base que, segons informa el Departament, ha estat nomenat pel SEM i que ha de fer d'interlocutor amb els comandaments del SEM ni ha tramitat aquests correus electrònics al SEM ni ell mateix els ha donat resposta. Així doncs, s'ha produït el més absolut silenci administratiu. Per tant, el Síndic recorda que és tasca de l'Administració elaborar protocols i procediments, però també ho és assegurar-se que aquests protocols se segueixin i posar els mitjans oportuns perquè així sigui.

D'acord amb això, el Síndic suggereix al Departament de Salut que revisi les incidències i les aportacions que el promotor va presentar i les que hagi pogut presentar ell amb posterioritat i se li faci arribar un escrit que respongui les que tingui sentit contestar, atès el temps transcorregut. També demana que es comprovin les incidències i aportacions que hagi presentat qualsevol altra de les persones que treballen al SEM.

D'altra banda, atès que en aquest cas no ha funcionat el circuit establert, el Síndic suggereix al Departament de Salut que revisi el protocol elaborat per tramitar aquest tipus d'incidències i aportacions, i que s'asseguri que totes les persones implicades el coneguin i sàpiguen quina és la seva tasca, amb la finalitat que donin resposta als escrits que es presentin i que no es torni a produir el silenci administratiu que s'ha produït en aquest cas.

Posteriorment, el Departament de Salut ha tramès un escrit, del qual es desprèn que el suggeriment del Síndic efectuat s'ha acceptat parcialment, atès que, si bé sembla que s'hagin revisat els correus electrònics del promotor, no s'ha considerat convenient revisar els protocols per tramitar aquest tipus d'incidències i/o aportacions, ja que es considera que aquest protocols funcionen correctament. 

Amb aquesta informació, el Síndic ha de donar per acabada la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/02/2009 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/06/2009 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/11/2009 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/04/2010 Departament de Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/06/2010 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/08/2010 Departament de Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/08/2011 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/11/2011 Departament de Salut Resolució