Resolució
Q-00327/2013 Disconformitat amb els terminis de concessió dels ajuts de menjador escolar

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Beques i ajuts
Data d'inici 22/01/2013
Data de l'últim moviment 31/10/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consell Comarcal del Maresme Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb els terminis de concessió dels ajuts de menjador escolar.

Lamenta que l'atorgament d'aquests ajuts es faci tan tard, perquè aquesta circumstància provoca una manca d'infants usuaris del servei (i els problemes que deriven de la gestió del servei, com per exemple la contractació de monitors).

Contingut

El Síndic recorda que l'atorgament dels ajuts de menjador escolar més enllà de l'inici de curs comporta abocar les famílies potencialment beneficiàries a una situació d'incertesa afegida a la precarietat econòmica en què ja viuen. 

Els ajuts de menjador escolar estan concebuts per compensar desigualtats econòmiques en l'accés al servei, i el retard en la resolució de la concessió i en l'atorgament d'aquests ajuts provoca que aquesta no sigui una mesura prou eficaç a l'hora de facilitar l'accés al servei dels infants en igualtat d'oportunitats i de combatre els efectes de la pobresa infantil. En altres paraules, aquest retard excessiu vulnera el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats dels alumnes amb dificultats econòmiques.

En el seu informe, el Consell Comarcal del Maresme recorda que l'Administració comarcal és una administració de segon nivell de caràcter finalista, amb competències delegades en concepte de beques de menjador, la qual no pot avançar els atorgaments i menys els pagaments, atès que no disposa d'ingressos propis, fins que el Departament d'Ensenyament no confirma la partida pressupostària corresponent.

Les bases reguladores de la convocatòria per a la concessió d'ajuts individuals de menjador per necessitats socioeconòmiques i/o geogràfiques estableix en el punt 3.3 que ?els imports màxims globals que es destinaran a aquests ajuts restaran condicionats als imports que per aquest concepte es relacionin en l'Addenda econòmica al conveni de delegació de competències que el Consell Comarcal del Maresme aprovi per al curs escolar 2012/2013 amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya?.

En efecte, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, condiciona en l'article 9.4.b) i e) l'atorgament dels ajuts a ?l'existència de crèdit adequat i suficient per atendre les obligacions de contingut econòmic que deriven de la concessió de la subvenció? i a ?l'aprovació de la despesa per l'òrgan competent per fer-ho?. Així mateix, l'article 23.2. preveu que ?la iniciació d'ofici (...) té necessàriament el contingut següent: (...) b) Crèdits pressupostaris als quals s'imputa la subvenció i quantia total màxima de les subvencions convocades dins els crèdits disponibles o, si manca, la quantia estimada de les subvencions?, i l'article 34.2 afegeix que ?la resolució de concessió de la subvenció comporta el compromís de la despesa corresponent? (tot i que l'article 36.1.b) preveu que aquesta resolució es pot invalidar, entre d'altres causes, per ?la manca o insuficiència de crèdit...?).

Des d'aquesta perspectiva, doncs, no es pot considerar una irregularitat que el Consell Comarcal del Maresme no atorgui ajuts fins que el Departament d'Ensenyament no confirmi la partida pressupostària corresponent. 

Tot i això, el Síndic també recorda que el Consell Comarcal del Maresme té un marge d'actuació que compromet aquesta administració a emprendre mesures per evitar que el retard en la transferència financera per part del Departament d'Ensenyament derivi en vulneracions greus del dret a l'accés al servei de menjador escolar en igualtat d'oportunitats, tant com a conseqüència de la dilació en la resolució dels ajuts, com de la dilació en el pagament dels imports corresponents als beneficiaris.

Així, per exemple, el Consell Comarcal del Maresme és competent en la definició de les bases reguladores dels ajuts i també en la seva resolució, i la mateixa Llei 38/2003 estableix en l'article 25.4 que ?el termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment no pot excedir els sis mesos (...). El termini es computa a partir de la publicació de la convocatòria corresponent...?. Aquesta previsió no s'ha complert en el cas objecte de queixa. 

En vista de la informació de què es diposa, el Síndic demana al Consell Comarcal del Maresme que intensifiqui els esforços de coordinació per tal que el Departament d'Ensenyament disposi d'una previsió d'addenda econòmica abans de l'inici de curs, de manera que la resolució es pugui fer en aquestes dates, encara que el pagament dels imports dels ajuts es faci més tard (d'acord amb la transferència pressupostària del Departament d'Ensenyament). 

En aquest cas, sempre que es produeixi aquest retard en el pagament (no pas en la resolució), el Síndic també demana al Consell Comarcal del Maresme que endegui les mesures que es corresponguin per tal que els beneficiaris d'aquests ajuts no hagin d'anticipar l'import corresponent al cost d'accés al servei de menjador abans que l'Administració comarcal no els transfereixi la quantia de l'ajut.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/02/2013 Consell Comarcal del Maresme Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/02/2013 Consell Comarcal del Maresme Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/03/2013 Consell Comarcal del Maresme Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/05/2013 Consell Comarcal del Maresme Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/08/2013 Consell Comarcal del Maresme Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/09/2013 Consell Comarcal del Maresme Vulneració
03/04/2014 Consell Comarcal del Maresme Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
30/04/2014 Consell Comarcal del Maresme Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
28/05/2014 Consell Comarcal del Maresme Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
17/10/2014 Consell Comarcal del Maresme Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
24/10/2014 Consell Comarcal del Maresme Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
31/10/2014 Consell Comarcal del Maresme Seguiment finalitzat