La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el Departament de Benestar Social i Família en referència a la sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades a favor del seu pare.
La persona interessada va presentar una sol·licitud de reconeixement de la seva situació de dependència en data 7 de desembre de 2009 i, segons informa la promotora, va morir la setmana del 14 de gener de 2011, sense haver-se fet la valoració de la seva situació de dependència ni haver rebut cap informació sobre l'estat de tramitació del seu expedient.
En data 26 de maig de 2010, el Síndic va fer arribar una sèrie de suggeriments a l'anterior Departament d'Acció Social i Ciutadania en el marc de l'actuació d'ofici iniciada amb relació als criteris aplicats en els casos de procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés als serveis i a les prestacions vinculades en què durant la tramitació del procediment es produeix la defunció de la persona sol·licitant.
Entre d'altres coses, el Síndic suggeria que s'impulsessin i es resolguessin sense més demora tots els procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés als serveis i a les prestacions vinculades en què s'hagi produït la mort de la persona afectada, tal com preveu la llei com a deure inexcusable de l'Administració, l'incompliment del qual pot donar lloc a l'exigència de responsabilitat.
En aquest cas, encara no s'ha emès la resolució sobre l'expedient de sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència incoat per la persona interessada.
D'altra banda, pel que fa a la qüestió de fons, sobre el moment en què es determina que comencen a produir-se efectes derivats del reconeixement dels drets derivats de la situació de la dependència, a les instruccions 10/2009 s'estableix que, cas que la persona dependent mori abans de l'aprovació del Programa individual d'atenció (en endavant PIA), s'ha d'acordar la finalització de l'expedient per impossibilitat material de continuar-lo en virtut de l'article 87.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Pel que fa a aquest tema, en el marc de l'actuació d'ofici, el Síndic ha suggerit al Departament d'Acció social i Ciutadania que interpreti aquesta conclusió del procediment en sentit restrictiu, de manera que s'afavoreixi l'obtenció d'una resolució sobre el fons de la qüestió objecte del procediment i que, sempre que sigui possible, es determini l'existència o no d'una situació de dependència i el reconeixement posterior dels drets que corresponguin.
En data 1 de juliol de 2010 l'anterior Departament d'Acció Social i Ciutadania va trametre la seva resposta als suggeriments plantejats a l'actuació d'ofici de referència en casos de sol·licituds de reconeixement de dependència amb mort de la persona interessada. Aquest departament informava que estava a l'espera de la regulació comuna d'aquesta qüestió en l'àmbit estatal i que, fins que el Govern espanyol no prengués una decisió, es continuarien aplicant les instruccions 10/2009, que reconeixen el dret de les persones hereves a percebre les quantitats corresponents a les prestacions econòmiques que haurien correspost a la persona interessada només quan la defunció s'ha produït amb posterioritat a la resolució del PIA.
El Síndic entén, doncs, que no es van acceptar els seus suggeriments plantejats en l'actuació d'ofici en el sentit que el reconeixement de la situació de dependència produeixi efectes, amb les conseqüències que correspongui, sempre que s'hagi acreditat la situació de dependència de la persona sol·licitant i que la mort de la persona no impliqui necessàriament l'acabament del procediment, sinó que, sempre que sigui possible, es continuï per determinar l'existència o no d'una situació de dependència, i el reconeixement posterior dels drets que corresponguin.
De tota manera el Síndic recorda que, d'acord amb l'article 42.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, el Departament de Benestar Social i Família té el deure de dictar resolució expressa sobre l'expedient de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades iniciat per la persona interessada.
Finalment, des de la data de la sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades a favor del sol·licitant fins al moment de la seva mort havia transcorregut més d'un any, temps que excedeix amb escreix el termini establert legalment per emetre una resolució.
Així doncs, el Síndic aprofita per insistir de nou en la necessitat de millorar la gestió dels procediments per tal que es resolguin en un termini raonable i s'acompleixin els objectius de protecció i atenció a les necessitats de les persones dependents.