Resolució
Q-00349/2010 Disconformitat amb la manca de centre residencial per a una persona amb un grau de discapacitat del 90%.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 01/02/2010
Data de l'últim moviment 02/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consell Comarcal del Vallès Oriental Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora exposa els problemes amb què es troba perquè el seu fill, amb un grau de discapacitat reconegut del 90%, pugui accedir a un centre residencial.

Contingut

L'anterior Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) va indicar que la persona interessada assistia a un centre de dia especialitzat en equinoteràpia. També informava que s'ha intentat gestionar un recurs residencial a la persona interessada, però "la seva greu situació psíquica, agreujada per la seva condició de persona amb addició a tòxics, fa que requereixi un recurs assistencial que li pugui prestar atenció i contenció psiquiàtrica", i segons assenyala, no hi ha cap recurs d'aquest tipus a la cartera de serveis socials. 
 
Així, de la informació tramesa per l'actual Departament de Benestar Social i Família, se'n desprèn el següent: 

1. Malgrat que en la resolució per la qual s'estableix el Programa individual d'atenció (en endavant PIA) de la persona interessada només s'atorgava el dret a la prestació econòmica per cuidador no professional, aquesta persona també tenia reconegut el dret al servei de centre de dia. 

Tanmateix, ni el servei de centre de dia del qual actualment és beneficiària la persona interessada ni la necessitat d'acudir a un centre residencial no queden recollits en la resolució per la qual s'estableix el seu PIA. 

També s'observa que en la documentació que es va adjuntar a l'acord PIA, no es va recollir la conveniència de la persona interessada a accedir a un recurs residencial. Sobre aquesta qüestió, tot i que en el Manual de l'acord PIA s'indica que l'accés a aquests recursos referents als centres d'atenció a persones amb discapacitat es fa a través del centre d'atenció a les persones amb disminució, el Síndic considera que això no ha de provocar que si els serveis socials d'atenció primària consideren que la modalitat d'intervenció més adequada de la persona dependent és accedir a un servei residencial quan n'hi hagi disponibilitat, no pugui quedar recollit en la documentació de l'elaboració del PIA. S'entén que aquesta circumstància també hauria de quedar recollida en la resolució del PIA, a fi de garantir que la persona interessada pogués disposar d'aquesta informació. 

En aquest sentit, el Síndic recorda que d'acord amb l'article 29 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, els serveis socials corresponents del sistema públic han d'establir un PIA en què s'han de determinar les modalitats d'intervenció més adequades a les necessitats de la persona. Per tant, si la prestació adequada a una persona amb discapacitat és un recurs residencial, encara que en aquell moment no n'hi hagi disponibilitat, s'entén que això ha de quedar recollit en l'elaboració del PIA i, posteriorment, si escau, en la resolució del PIA.

En aquest sentit, i a fi d'oferir unes pautes clares i comunes amb prou garanties de seguretat jurídica per a les persones interessades i pels òrgans gestors dels procediments, el Síndic suggereix que cal que aquests supòsits quedin regulats de manera específica.

2. Malgrat que el Departament de Benestar Social i Família diu que no existeix en la cartera de serveis socials un recurs adequat per atendre les necessitats de la persona interessada, el Consell Comarcal indica que aquesta persona està en llista d'espera de centre residencial per a persones amb disminució física i trastorns de conducta. 

Així mateix, es constata que en el Decret 142/2010, d'11 d'octubre, pel qual s'aprova la cartera de serveis socials 2010-2011, s'estableixen prestacions de serveis de llar amb suport temporal o permanent per a persones amb problemàtica social derivada de malaltia mental, a banda de prestacions de servei de llar residència temporal o permanent per a persones amb discapacitat física. 

D'acord amb tot això, el Síndic demana diversa informació sobre l'accés a un recurs residencial.

A banda, pel que fa a la tramitació del procediment de dependència, el Síndic suggereix el següent: 

Primer, que es revisi el contingut de la resolució per la qual s'estableix el PIA de la persona interessada per incloure-hi el dret de la prestació de servei de centre de dia que té reconeguda.

Segon, que es regulin de manera clara i suficient les pautes que han de seguir els serveis socials d'atenció primària perquè si detecten que el recurs més adient de la persona amb discapacitat és un recurs residencial es reculli en la documentació de l'acord PIA. 

Tercer, que s'inclogui aquesta informació en la resolució del PIA, a fi de garantir que les persones interessades puguin disposar de la informació segons la qual la modalitat d'intervenció adequada seria un recurs residencial, però que per unes determinades circumstàncies la persona dependent encara no hi pot accedir.

D'acord amb tot això, i per garantir el principi de seguretat jurídica, el Síndic reitera la recomanació de regular el procediment de reconeixement de la situació de dependència i d'accés als serveis i a les prestacions vinculades mitjançant una disposició de caràcter general que ofereixi garanties jurídiques suficients, i que en aquell procediment es regulin de manera específica les situacions com la que es produeix en aquest cas.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/07/2010 Serveis Territorials d'Acció Social i Ciutadania a Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/07/2010 Consell Comarcal del Vallès Oriental Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/08/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/08/2010 Consell Comarcal del Vallès Oriental Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/03/2011 Consell Comarcal del Vallès Oriental Resolució
11/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/08/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/03/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
15/03/2013 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
08/01/2014 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
07/05/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
17/11/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
12/12/2014 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
18/03/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
02/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració