El Síndic ja ha estudiat el canvi del sistema d'abonar la mensualitat del mes de juliol de la prestació de la renda mínima d'inserció (en endavant, RMI), i les conseqüències que n'han derivat, en el marc de l'actuació d'ofici 05152/2011 i de forma específica en diverses queixes formulades per persones afectades per aquesta problemàtica. De fet, el Síndic s'ha adreçat al Departament d'Empresa i Ocupació i li ha traslladat les consideracions següents.
En primer lloc, la demora en el pagament de l'RMI afecta de forma molt negativa els drets de les persones que la reben.
En segon lloc, la decisió de ?bloquejar? el pagament de la prestació a les persones que tenen reconegut el dret a percebre la prestació de l'RMI no està emparada legalment. El Síndic considera que aquesta decisió s'ha d'adoptar amb subjecció al procediment administratiu general, segons els qual cal incloure, com a tràmits més rellevants, l'audiència de la persona interessada i la resolució expressa, motivada i notificada formalment.
En tercer lloc, cal tenir en compte que de les queixes rebudes es desprèn una situació de desinformació generalitzada i això ha ocasionat que els destinataris de l'RMI s'hagin vist abocats a una situació de pelegrinatge administratiu en recerca de la informació, i que presentin reclamacions a les diverses administracions que participen en la tramitació d'aquest ajut.
D'acord amb l'article 28 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, el Síndic ha recordat a l'Administració que els ciutadans tenen dret a obtenir informació veraç i de qualitat. També li ha recordat que, d'acord amb l'article 22.1 f) de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, els ciutadans tenen el dret a conèixer en qualsevol moment l'estat de tramitació dels procediments en què són persones interessades, i totes les persones titulars de l'RMI tenen la condició d'interessats.
D'acord amb el que s'ha exposat, el Síndic, d'una banda, ha instat el Departament d'Empresa i Ocupació perquè informi la persona interessada sobre els problemes en l'efectivitat de la seva prestació, en cas que no ho hagi fet; i de l'altra, li ha suggerit que actuï amb celeritat per adoptar les mesures que siguin necessàries per fer efectius els abonaments dels mesos pendents, sense més demora, en cas que a hores d'ara encara no s'hagin abonat, sempre que la persona interessada tingui reconegut el dret que reclama i no s'hagi emès cap resolució per la qual es determini la suspensió o l'extinció d'aquest dret.