Els promotors exposen la seva disconformitat en relació amb la manca de resposta a una instància presentada en data 18 de juliol de 2008 davant de l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció (en endavant ICAA), en la qual exposaven llur disconformitat amb diversos aspectes relacionats amb l'actuació de l'entitat col·laboradora d'adopció internacional (en endavant ECAI) AAIM. Les persones interessades addueixen que fins a data d'avui no han rebut resposta per part de l’ICAA.
A l'informe rebut s'indica que l'ICAA va enviar una carta a la família en la qual se'ls informava del procés establert per al registre de queixes referents a entitats col·laboradores d'adopció internacional, i que s'havia considerat necessari iniciar la inspecció de la part referida a la llista d'espera per les conseqüències que això podia ocasionar. També se'ls informava en detall del recorregut seguit de l'expedient des de la signatura del contracte amb l'ECAI fins a l'enviament a Etiòpia. I se'ls va comunicar que es va fer una anàlisi en total de nou expedients, incloent el seu, comparant tots els processos seguits, valorant sobretot l'ordre seguit que es va fer seguint rigorosament l'ordre d'arribada dels documents en les diferents fases de tramitació. També se'ls va donar a conèixer que l'ICAA ha estat treballant de manera conjunta amb l'ECAI AAIM en l'establiment d'uns criteris per millorar i donar més celeritat a la tramitació dels expedients de les famílies sol·licitants d'adopció a Etiòpia. També, se'ls va recomanar informar les famílies per escrit i abans de la signatura del contracte de com funciona la llista d'espera, com es fan les assignacions dels infants.
L'ICAA entén que l'ECAI AAIM està gestionant de manera correcta la llista d'espera dels sol·licitants d'adopció a Etiòpia. Un cop analitzada la informació rebuda, el Síndic indica que el Decret 97/2001, de 3 d'abril, sobre l'acreditació i el funcionament de les entitats col·laboradores, determina que els projectes formulats per les entitats s’han de subjectar al que estableixin les bases de la convocatòria i han d'anar acompanyats de la documentació original o autentificada següent: proposta econòmica que detalli els costos i les despeses directes derivades de la tramitació de l'expedient d'adopció, les que resultin del manteniment, la infraestructura i el personal de l'entitat. Amb aquesta finalitat, les persones adoptants proveiran l'ECAI dels fons necessaris per a aquestes despeses i hauran de ser justificades posteriorment per l'entitat.
Amb tot, en el full annex anomenat "información complementaria" s'enumeren tot un seguit de despeses addicionals que no consten en el contracte. Etiòpia no exigeix cap pagament per manteniment de l'infant i aquesta és una de les despeses que l'ECAI inclou tant en el contracte com en el full annex al contracte. Al mateix contracte s'indica el pagament de 160 euros per la traducció jurada dels quatre informes de seguiment post-adopció. El Decret 97/2001 determina en l’article19.6 que els preus tarifats i l'estudi econòmic validat per l'ICAA, en la resolució d'acreditació o el que es fixi en modificacions posteriors, han de ser exposats mitjançant còpia diligenciada en el tauler d'anuncis de l'ECAI de forma visible. Tanmateix, les persones interessades addueixen que les tarifes no estan publicades al taulell d'anuncis, i els imports que consten en el contracte no coincideixen amb les tarifes que se'ls cobra finalment i les que s'inclouen en l'annex d'informació complementària.
Per tot això, el Síndic suggereix, d’una banda, que s'instrueixi la inspecció i, si escau, la revisió sobre el compliment de cadascuna de les consideracions esmentades, i de l’altra, que s’informi de la resolució final que s'emeti i les mesures que s'adoptin sobre aquesta qüestió.