La persona interessada manifesta la seva disconformitat pel que fa a les següents actuacions administratives:
Primer, el mes de juliol de 2007, l'empresa BASE, Gestió d'Ingressos Locals va notificar al reclamant l'existència d'un deute amb l'Ajuntament de Roda de Barà, per un import de 900 euros, que sembla que corresponia a despeses de la llar d'infants municipal del mes de juliol de 2004.
Segon, el 3 d'agost de 2007, el promotor de la queixa va presentar un escrit a BASE, en què sol·licitava es deixés sense efecte l'expedient executiu. En resposta a la seva sol?licitud, BASE li va indicar que per resoldre aquest assumpte calia que s'adrecés a l'Ajuntament de Roda de Barà.
Tercer, en data 24 d'octubre de 2008, el promotor va presentar una instància a l'Ajuntament en què manifestava l'error d'aquest procediment executiu que va donar lloc a l'embargament del seu salari, ja que en el mes de juliol de 2004 els seus fills no havien assistit a la guarderia municipal i, en conseqüència, no tenia cap dèbit pendent amb l'Administració municipal pel concepte que se li imputava.
En relació amb aquest darrer escrit, la persona interessada indica que encara no ha rebut cap resposta.
El consistori manifesta que consta la reserva de plaça per al mes de juliol. Quant a la manca d'assistència dels seus fills a la llar d'infants durant aquest mes, indica que, per tal de poder anul·lar la reserva de plaça que es fa abans dels mesos d'estiu, s'havia d'haver notificat la baixa mitjançant instància al registre general de l'Ajuntament, la qual cosa la persona interessada no va fer.
En vista del que exposa l'informe municipal de resposta i més enllà de la queixa concreta, el Síndic manifesta que d'acord amb l'Ordenança fiscal número 19 reguladora de la taxa per la prestació del servei de llar d'infants, i en relació amb la gestió de la taxa a fi de comunicar la baixa del servei, l'única regulació que hi ha són els dos epígrafs següents de l'article 7è:
"4. La sol·licitud de baixa de la llar d'infants en el transcurs del mes no donarà dret a la devolució de la quota de serveis educatius, ni a part d'ella.
5. En cas de malaltia o altra causa no es descomptarà per cap concepte la quota de serveis educatius".
El document d'organització general per al curs 2003-2004 no diu res respecte a això.
Per tant, el Síndic recorda que la naturalesa jurídica de la taxa és la contraprestació d'un servei públic que ofereix l'Administració i que afecta o beneficia de forma particular al subjecte passiu. Consegüentment, en la imposició i ordenació d'aquesta taxa imperen els principis bàsics d'equivalència i de cobertura de costes, d'acord amb els quals l'import de les taxes per la prestació d'un servei o per la realització d'una activitat no poden excedir, conjuntament, del cost real i previsible del servei o l'activitat de què es tracti o, altrament, del valor de la prestació rebuda.
Els principis esmentats s'han d'encardinar de manera que sigui possible la gestió del servei o de l'activitat que es presta, ja que forma part de tota lògica que ha de poder haver-hi una planificació de l'activitat municipal perquè aquesta pugui efectivament ser exercida amb criteris d'eficàcia i eficiència.
Ara bé, aquesta tasca de gestió i consegüent regulació en la normativa municipal ha de complir el principi de seguretat jurídica. Per tant, el Síndic aprecia que la regulació de la taxa de prestació del servei d'infants efectuada en l'ordenança fiscal és insuficient per establir un sistema de gestió que doni coneixement als subjectes passius de la forma, els requisits i el contingut del compliment de les obligacions formals i materials del tribut a què estan obligats.
Aquest fet pot donar lloc a situacions de difícil cobertura jurídica, com la que s'ha posat de manifest en aquesta queixa, en què es basa la validesa i l'eficàcia de la liquidació emesa, corresponent al mes de juliol de 2004, en la manca de compliment per part del subjecte passiu d'un requisit de tramitació de baixa que no consta regulat jurídicament enlloc.
En vista del que s'ha exposat, el Síndic suggereix que es completi la redacció de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del servei de llar d'infants, en la regulació de la gestió de la taxa, a fi de garantir la seguretat jurídica pel que fa al compliment de les obligacions formals i materials del tribut per part dels subjectes passius.