Resolució
Q-00415/2010 Manca de compliment de l'Institut Català del Sòl d'un acord d'adjudicació d'un habitatge de protecció oficial en règim general a la darrera fase de la remodelació del barri de les Vivendes del Governador.

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Accés i adquisició d'habitatges
Data d'inici 03/02/2010
Data de l'últim moviment 02/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora exposa les dificultats que pateix a l'hora d'exercir el seu dret a ser adjudicatària d'un habitatge de protecció oficial en règim general a la darrera fase de la remodelació del barri de les Vivendes del Governador.

Segons l'acord signat el 12 de desembre de 2001 entre el seu pare, que havia estat propietari d'un habitatge ubicat en aquest barri, i l'Oficina de Remodelació de Barris de l'Institut Català del Sòl (en endavant INCASÒL), la filla del propietari té dret a esdevenir adjudicatària de l'habitatge de protecció oficial en règim general en la darrera fase de la remodelació del barri, que havia estat objecte del Pla especial de rehabilitació integral (en endavant PERI), sempre que complís en la data d'adjudicació els requisits previstos en la normativa legal aplicable. 

La persona interessada aporta una notificació de Remodelacions Urbanes, SA (en endavant REURSA), societat depenent de l'INCASÒL, de data 16 de novembre de 2007, en què s'informa que la promotora i la seva parella eren els adjudicataris d'un habitatge ubicat al carrer Marín de Barcelona, amb una superfície útil de 78,93 metres quadrats, el preu de venda del qual era de 132.349,58 euros. Segons consta en el mateix escrit, sembla que les persones interessades van sol·licitar dues places d'aparcament en la promoció C1-C2.

Tanmateix, segons exposa la persona interessada, no va acceptar les condicions de venda perquè considerava el preu abusiu ja que l'expropiació de l'habitatge havia estat per un valor total d'1.500.000 pessetes. Així doncs, la persona interessada va optar per accedir a l'habitatge de protecció oficial mitjançant un contracte de lloguer amb opció de compra. 

Segons manifesta la persona interessada, i malgrat estar pendent de l'adjudicació de l'habitatge, el 2 d'octubre de 2009 es va acordar la data de desallotjament de la promotora i la seva família d'un altre habitatge que ocupava a precari i que era propietat d'INCASÒL. Tot això sense que pogués accedir a l'habitatge adjudicat per REURSA, atès que l'habitatge que li havia estat adjudicat en el seu dia estava ocupat per una altra família i així ho va comunicar a REURSA per escrit el 30 de novembre de 2009.

Contingut

Un cop estudiat l'informe enviat pel Departament de Medi Ambient i Habitatge (en endavant DMAH), no es pot concloure que l'actuació de l'Administració hagi estat irregular, ja que l'expropiació de l'habitatge del propietari va ser causat per l'execució d'una actuació urbanística en el marc d'un PERI.

Segons es desprèn de la informació aportada per REURSA, al mateix moment de l'acta de pagament transaccional que tancava l'expedient d'expropiació, es va reconèixer a la promotora el dret a esdevenir adjudicatària d'un habitatge de protecció oficial en règim general a les darreres fases de la remodelació.

De la informació que consta en l'expedient se'n desprèn la voluntat d'ambdues parts de donar compliment a l'acord que es va signar el 12 de novembre de 2001. Tanmateix, per un seguit de malentesos, manca una comunicació fluïda entre ambdues parts. La lentitud a l'hora de lliurar els pisos i, sobretot, el fet d'emprendre accions judicials envers la persona interessada per desallotjar-la de l'habitatge que ocupava fins a la data de l'adjudicació, han obstaculitzat el compliment de l'acord que es va signar al seu dia. 

Així les coses, i atès que una situació com aquesta no beneficia cap de les dues parts, el Síndic suggereix al DMAH que trobi una solució al conflicte. Per això, demana a aquest departament que acordi una nova data per signar el contracte de lloguer amb opció de compra i per lliurar les claus i, alhora, que informi prèviament la persona interessada de les condicions del contracte de lloguer amb opció de compra ja que, segons indica, ni tan sols li havia estat enviat el text del contracte per tal que valorés les condicions de l'arrendament abans de l'acte de la signatura i el lliurament de claus. 

Tot això pel fet que l'acord que es va signar vincula ambdues parts i genera no tan sols un dret a la persona, sinó també un deure a l'Administració i, per tant, cal garantir que es compleixi correctament.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/05/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/06/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/09/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/10/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/02/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge- DOGC.5044 (09/01/2008)