El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió de la prestació de renda mínima d'inserció que tenia reconeguda.
Segons la resolució de data 21 de novembre de 2011, es va decidir suspendre la prestació del promotor per incompliment de les seves obligacions, atès que no havia comunicat canvis en la seva situació personal i/o econòmica.
El promotor considera que aquesta decisió està injustificada, i manifesta que sempre ha informat de la seva situació els professionals dels serveis socials encarregats del seguiment del cas. Indica que ha presentat un recurs contra aquesta resolució però encara no s'ha resolt.
D'acord amb la informació de què es disposa, el Síndic considera que per valorar l'assumpte plantejat en aquesta queixa caldria tenir en compte les qüestions següents:
1. Pel que fa al motiu de la suspensió, la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom ha informat que el promotor va incomplir les seves obligacions en no comunicar els canvis en la seva situació personal i/o econòmica, però no ha concretat quins són aquests canvis que s'han produït.
Cal tenir en compte, però, que el 10 d'octubre de 2011 el promotor va mantenir una entrevista amb els serveis del Departament d'Empresa i Ocupació i que en aquell moment ja va informar de la seva situació.
En aquest sentit, el Síndic recorda la necessitat de motivar convenientment els actes administratius, i que aquesta motivació ha de ser suficient per conèixer amb exactitud els elements fàctics i jurídics que determinen la decisió adoptada, a fi d'evitar indefensió.
Per tant, en casos com aquest, cal valorar de manera individualitzada les circumstàncies que han portat a considerar que hi ha hagut un incompliment, i explicitar aquestes circumstàncies en la resolució que s'adopti, a fi de garantir convenientment el dret de les persones interessades a tenir coneixement efectiu dels motius de la decisió que s'adopta, i que puguin exercir amb garanties el seu dret de defensa.
2. pel que fa al recurs d'alçada interposat pel promotor, cal recordar que les administracions publiques tenen el deure de resoldre expressament, i dins del termini màxim establert en cada cas, els procediments administratius i també els recursos. I, d'acord amb l'article 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, el termini màxim per resoldre els recursos d'alçada és de tres mesos.
3. Pel que fa a la represa de la prestació, s'indicava que s'havia valorat favorablement, però no consta que s'hagi fet efectiva. Ateses les circumstàncies de necessitat que expressava el promotor, s'han de considerar molt especialment els perjudicis que aquesta demora pot suposar i, en conseqüència, possibilitar la represa efectiva del pagament amb celeritat.
4. Pel que fa a la data d'efectes proposada, no es justifiquen els motius pels quals es proposa com a data d'efectes de la reactivació l'1 de desembre de 2011. Aquesta data és molt posterior al moment en què l'Administració tenia constància efectiva dels canvis en la situació del promotor, perquè ell mateix ho va comunicar en l'entrevista de l'octubre de 2011. Per tant, el Síndic considera que se li hauria de reconèixer el dret a la prestació també durant aquest període.
Per tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació, duna banda, que reprengui de manera immediata el pagament de la prestació al promotor, a fi d'evitar la situació de risc en què es troba; i de l'altra, que resolgui amb celeritat el recurs d'alçada interposat pel promotor, l'estimi i anul·li la suspensió acordada mitjançant la resolució de 20 d'octubre de 2011.