Resolució
Q-00461/2010 Irregularitats en l'actuació del centre residencial Pedralbes Park cap a una usuària en plaça col·laboradora de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 04/02/2010
Data de l'últim moviment 01/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora es queixa amb relació a l'actuació del centre residencial Pedralbes Park, on la seva mare es troba ingressada des del juny de 2007, en plaça col·laboradora de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (en endavant ICASS) de Barcelona. 

La promotora de la queixa exposa diferents irregularitats en l'actuació del centre respecte a l'atenció a la seva mare. En síntesi, les qüestions plantejades es refereixen a l'incompliment de les condicions contractuals i a diverses irregularitats en el cobrament, com ara el cobrament de productes bàsics d'higiene personal i de serveis complementaris no autoritzats per la família, a més de rebuts fora del termini establert.

La promotora també indica que, després d'haver reclamat per aquestes incidències, els responsables de la residència li han indicat que la seva mare hauria de deixar el centre, i considera que es tracta d'una represàlia per les seves reclamacions.

D'acord amb la informació facilitada, la promotora ha presentat una denúncia per aquests fets al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) i també ha demanat el trasllat de la seva mare a un altre centre residencial.

Contingut

El DASC comunica que el Servei d'Inspecció va posar en marxa les actuacions adients per tal de supervisar el funcionament del centre, si bé amb posterioritat a la visita d'inspecció la interessada va deixar el centre residencial. 

De la documentació tramesa resulta que no es van detectar irregularitats amb relació a les qüestions plantejades en la denúncia sobre el cobrament de rebuts per serveis complementaris i pel subministrament de productes d'higiene personal. S'indica, però, que es van detectar altres irregularitats, sobre les quals s'ha requerit al responsable del centre la seva esmena, i amb relació a les quals es farà el seguiment oportú.

Així mateix, consta que en data 30 de març de 2010 es van traslladar aquestes actuacions a la promotora de la queixa.

D'altra banda, la promotora va demanar al DASC el trasllat de la seva mare a un altre centre residencial, i va presentar, en data 22 de gener de 2010, un escrit als serveis territorials del DASC en què sol·licitava ser inscrita en la llista d'espera de l'ICASS per a les residències Les Corts i La Florida, de Barcelona.

Amb relació a aquesta qüestió, s'observa que en l'escrit de 30 de març de 2010 s'informava la promotora de la possibilitat de sol·licitar el trasllat als serveis territorials del DASC, però no consta que finalment se li hagi donat resposta a aquesta petició.

En aquest sentit, el Síndic entén que caldria que es donés una resposta expressa i per escrit a aquesta petició, i que s'informés la persona interessada de la inclusió de la seva mare en la llista d'espera dels centres, en el sentit que demana o, si escau, que se li indiqués els tràmits que ha de seguir.

Cal tenir en compte que, amb independència d'altres consultes o gestions que pugui fer la persona interessada, les administracions públiques tenen el deure de respondre expressament els escrits i les peticions que els adrecin les persones interessades, d'acord amb els principis de bona pràctica administrativa que han de regir l'actuació administrativa.

D'acord amb això exposat, amb relació a les sol·licituds fetes per la promotora de la queixa per tal d'incloure la seva mare en la llista d'espera dels centres residencials indicats, el Síndic recorda el deure legal de donar-los resposta expressa i per escrit, i demana que li facin arribar una còpia de l'escrit que es trameti.

Tramitació

Data Administració Tràmit

26/02/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/04/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/07/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració posterior a la primera
02/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 16/1996, de 27 de novembre, reguladora de les actuacions inspectores i de control en matèria de serveis socials- DOGC.2290 (09/12/1996)
Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials- DOGC.4990 (18/10/2007)