Resolució
Q-00462/2011 Queixa per l'actuació del Sistema d'Emergències Mèdiques arran d'una sol·licitud d'atenció.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Prestacions sanitàries
Data d'inici 28/01/2011
Data de l'últim moviment 12/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada exposa la seva queixa envers l'actuació del Sistema d'Emergències Mèdiques arran d'una sol·licitud d'atenció per a la seva filla, ja que no li van enviar una ambulància a domicili sinó que li van aconsellar que portés la nena a un centre d'atenció primària.

Contingut

El Departament de Salut exposa que en la gestió de la demanda de serveis d'emergència se segueix un protocol de triatge i categorització de la demanda que té en compte la gravetat dels símptomes expressats per la persona alertant, la necessitat o no de resolució immediata i la capacitat de resolució en mitjà extrahospitalari i hospitalari.

Segons el Departament, en el cas concret objecte de la queixa, després d'una primera avaluació es va transferir la trucada a una metgessa consultora, la qual, després de fer l'anamnesi sobre l'estat de la pacient, la va derivar a un centre sanitari perquè va valorar que no hi havia causes físiques o mèdiques que li impedissin el desplaçament.

Per aquest motiu, el Síndic considera que l'assignació del recurs es va fer d'acord amb l'avaluació mèdica del cas i seguint el protocol de gestió de trucades d'emergència.
No obstant això, s'ha constatat que la metgessa consultora va derivar inicialment la pacient a un centre d'atenció primària però que va ser la usuària qui la va informar que aquest centre estava tancat en aquell moment, fet davant el qual la metgessa va rectificar i va derivar la pacient a l'hospital.

El Síndic entén que no es va donar una informació correcta a la persona interessada, i considera que cal extremar les mesures per evitar que es reprodueixin situacions d'aquest tipus. Per aquest motiu, aconsella el Departament de Salut que doni les instruccions oportunes per tal que en l'atenció a les demandes d'aquest servei, quan es derivi el pacient a un centre sanitari, els operadors, metges consultors i qualsevol altre professional que atengui la trucada verifiquin l'horari del centre sanitari de la derivació, amb la finalitat d'assegurar-se que el centre està obert i que la persona hi pot rebre efectivament l'atenció que necessita.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/03/2011 Departament de Salut Resposta a la comunicació a l'Administració de la queixa
20/04/2011 Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/06/2011 Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/10/2011 Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) Reiteració posterior a la primera
24/10/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/12/2011 Departament de Salut Resolució