El promotor es queixa de la convocatòria per formar part de la borsa de treball per prestar serveis amb caràcter temporal com a personal interí docent i de la impossibilitat d'omplir la sol·licitud de forma manual i sense haver de fer servir l'aplicació telemàtica de la pàgina web del Departament d’Educació. El promotor de la queixa exposa que no és possible participar en aquest procediment i presentar la sol·licitud de participació a la borsa de treball sense haver de fer servir l'aplicació telemàtica esmentada.
El Departament d'Educació diu que posa a disposició de les persones interessades una sol·licitud a la pàgina web del Departament que es tramita telemàticament, i que el fet de no facilitar un model de sol·licitud en format paper no prohibeix que qualsevol persona interessada pugui presentar de forma presencial i per escrit en els registres administratius una sol·licitud per formar part de la borsa de treball de personal interí docent.
El Síndic recorda que, arran de les queixes rebudes per les incidències patides en la presentació de sol·licituds telemàtiques en un procés similar per al curs 2006-2007, el 24 d'octubre de 2006 va demanar, de cara a properes convocatòries d'aquesta borsa de treball, que el Departament d’Educació garantís la possibilitat de presentar la sol·licitud de forma presencial i per escrit en els registres administratius corresponents, sense necessitat d'haver d'emprar l'aplicació telemàtica.
En aquell moment el Síndic va fer esment a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que garanteix el dret dels ciutadans a presentar els seus escrits en els registres de les administracions i a obtenir una còpia segellada d'aquesta documentació (articles 35.c) i 38). Ara, a més, cal tenir present el que disposa la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, que en l’article 4 estableix amb caràcter bàsic uns principis generals i determina que la utilització de les tecnologies de la informació ha de tenir les limitacions establertes per la Constitució i la resta de l'ordenament jurídic, i que s’ha de respectar el ple exercici pels ciutadans dels drets que tenen reconeguts, i d'acord -entre d'altres- amb el principi següent: "Principi d'igualtat a fi que en cap cas l'ús de mitjans electrònics pugui implicar l'existència de restriccions o discriminacions per als ciutadans que es relacionen amb les administracions públiques per mitjans no electrònics, tant respecte a l'accés a la prestació de serveis públics com respecte a qualsevol actuació o procediment administratiu, sense perjudici de les mesures dirigides a incentivar la utilització dels mitjans electrònics."
Com ja va indicar el Síndic en data 24 d'octubre de 2006, aquesta institució ja va remarcar en l'Informe de l'any 2000 presentat al Parlament de Catalunya que l'ús dels mitjans tècnics en les relacions dels ciutadans amb les administracions públiques és una pràctica que cal potenciar per millorar la qualitat en la prestació dels serveis públics. Ara bé, també va recordar que aquesta oportunitat que brinden les noves tecnologies no ha d'implicar el relaxament quant a l'obligació d'actuar respectant les garanties i els requisits previstos en cada procediment administratiu, ni una despesa econòmica addicional per al ciutadà.
Per això, el Síndic suggereix que en les properes resolucions relatives a aquests tipus de procediments telemàtics es faci esment al fet que les sol·licituds efectuades per la resta de mitjans admesos en dret tenen els mateixos efectes jurídics. En qualsevol cas, el principi de bona administració reclama que es faciliti una informació completa a les persones interessades sobre les formes i els mitjans de participació en els procediments administratius.