En vista del que exposa l'Ajuntament i de la documentació aportada relativa a la reclamació de responsabilitat, s'observa que la persona interessada va formular una reclamació de responsabilitat patrimonial contra l'Ajuntament de Llinars el 20 de juliol de 2009 per una caiguda que va patir a la via pública el dia 3 de juliol de 2009.
En l'escrit d'11 de maig de 2010, el consistori informava que havien posat en contacte la persona interessada amb l'empresa executora de les obres, per veure si arribaven a un acord mutu, però després d'un temps prudencial d'espera el consistori va rebre la reclamant en persona, la qual va comunicar que no acceptava la indemnització que li oferia l'empresa executora de les obres, i es va decidir iniciar l'expedient de responsabilitat patrimonial.
D'altra banda, l'Ajuntament indica que per tal de poder iniciar el procediment de responsabilitat, d'acord amb el que disposa el Reial decret 429/1993, de 26 de març, pel qual s'aprova el Reglament dels procediments de les administracions públiques en matèria de responsabilitat patrimonial, va instar la persona interessada a completar la reclamació, per mitjà de l'escrit de 6 de maig de 2010.
La promotora va presentar la documentació que li havien requerit el 19 de maig de 2010.
Tanmateix,el consistori informa que ha incoat l'expedient de reclamació patrimonial de la persona interessada en data de 27 de setembre de 2010, és a dir, transcorreguts catorze mesos des que va formular la seva reclamació.
Per tant, en el cas objecte de queixa, no es va donar resposta a la reclamació de responsabilitat patrimonial que va formular la persona interessada i es va incomplir el deure legal d'impulsar d'ofici la reclamació formulada i resoldre-la.
En primer lloc, s'ha de tenir present que l'obra és titularitat de la corporació local i, per tant, qualsevol reclamació que un tercer perjudicat per la seva execució formuli ha de seguir la tramitació que en aquests supòsits estableix l'article 198 de la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de contractes del sector públic.
Concretament, la norma estableix que l'Administració ha de donar audiència al contractista i determinar quina de les parts contractants ha de respondre dels danys, resolució que la persona interessada pot impugnar o acceptar, i en aquest últim cas, podrà exercir l'acció que correspongui.
És a dir, si es determina que la responsabilitat correspon al contractista el perjudicat podrà formular la reclamació d'acord amb el procediment establert a la legislació aplicable en cada cas, i si la responsabilitat és de l'òrgan contractant s'haurà de seguir el procediment establert al Real decret 429/1993, de 26 de març, que aprova el Reglament dels procediments de les administracions públiques en matèria de responsabilitat patrimonial, tal com estableix l'article 1 apartat 3.
Atès que la promotora de la queixa va formular la reclamació de responsabilitat el 20 de juliol de 2009, però no ha estat fins al 27 de setembre del 2010 que s'ha incoat l'expedient de reclamació patrimonial, el Síndic suggereix que s'agiliti al màxim la tramitació d'aquest procediment, que ha superat amb escreix els terminis legalment establerts, i que s'informi de les actuacions practicades i de la seva resolució, d'acord amb el principi d'oficialitat, pel qual un cop iniciat un procediment l'Administració està obligada a promoure'l, és a dir, a dur a terme totes les actuacions necessàries fins que es finalitzi.