De la informació aportada per l'Ajuntament d'Esparreguera, se'n desprèn que es va acordar modificar l'Ordenança fiscal número 13 per a l'exercici 2010 i es va justificar la diferència de tarifes de conformitat amb la intensitat de l'ús derivat de l'aprofitament especial més intens que existeix en els supòsits d'entrades de vehicles a través de les voreres en els habitatges en règim de propietat horitzontal, garatges i establiments comercials.
Davant d'aquesta informació, el Síndic fa les consideracions següents:
A diferència dels tributs, les taxes tenen com a característica fonamental la contraprestació que obté el subjecte passiu, de manera que es defineixen com a prestacions patrimonials de caràcter públic, el fet imposable de les quals consisteix en la utilització privativa especial del domini públic local, la prestació de serveis o la realització d'activitats en règim de dret públic de competència local que es refereixin, afectin o beneficiïn de forma particular el subjecte passiu. En el cas de les taxes derivades de l'aprofitament especial del domini públic, l'import es fixa tenint en compte el criteri general que pren com a referència el valor que tindria aquesta utilitat en el mercat si el bé no fos de domini públic.
Segons el Síndic, no és objecte de controvèrsia la utilització del criteri d'intensitat d'ús per a la fixació de la tarifa o quota tributària de la taxa. Sí que ho és, en canvi, el nombre de places amb què l'Ajuntament ha acotat cada tram per a l'assignació d'una tarifa específica.
Si un dels criteris de càlcul del quantum de la taxa és la intensitat d'ús, no es considera idoni ni resulta congruent des del punt de vista del benefici obtingut per part del subjecte passiu l'elecció dels trams graduals que s'han fixat per determinar el quantum de la taxa.
El Síndic considera que en el cas concret objecte de la queixa no es produeix una ponderació de la càrrega tributària amb equitat suficient en relació amb la capacitat econòmica, que està estimada segons el criteri que implica la diferent utilitat o benefici derivat de la diferent intensitat o freqüència d'ús del pas que es fa servir per entrar a un garatge.
El mètode d'estimació de la capacitat contributiva en què es fonamenta l'exacció dels tributs ha de ser suficientment objectiu i les tarifes establertes per al càlcul de la quota tributària han de ponderar-se amb equitat suficient. Si el criteri d'estimació del quantum de la taxa comporta una dissociació entre la realització del fet imposable i la càrrega tributària, cal que s'estableixin les correccions necessàries per garantir l'equilibri entre l'equació benefici-cost.
D'acord amb el que s'ha exposat, el Síndic suggereix a l'Ajuntament d'Esparreguera que adeqüi les tarifes per al càlcul de la quota tributària de la taxa d'entrada de vehicles a través de les voreres en els supòsits d'habitatges en règim de propietat horitzontal, garatges, i establiments al nombre de places, o bé que ponderi el tram de manera que es garanteixi l'equilibri entre la intensitat de la realització del fet imposable i la càrrega tributària.