Diversos regidors d'un grup municipal de l'Ajuntament de Sils mostren la seva disconformitat amb l'incompliment d'una moció aprovada pel Ple a la sessions de juliol de 2008 i de novembre de 2009, referent a la publicitat al web municipal de les convocatòries de les sessions d'aquest òrgan i de les actes de les reunions del Ple, de la Junta de Govern Local i de la Comissió Informativa.
D'una banda, els promotors de la queixa entenen que les convocatòries haurien de constar al web municipal al mateix moment que estan a disposició dels regidors i, segons expliquen, aquestes es publiquen molt tard i són de difícil accés, ja que no es troben a l'inici del portal sinó que s'ha d'anar a l'apartat de Secretaria, dins la pestanya d'Ajuntament, per arribar-hi.
D'altra banda, els regidors expliquen que, respecte a les actes de les sessions de ple, només es publica un extracte que incorpora els acords adoptats, sense donar informació ni del debat ni de les votacions. Així mateix, manifesten que no es fa cap publicitat dels acords adoptats a la Junta de Govern Local o dels assumptes tractats a la Comissió Informativa.
Juntament amb la queixa, els promotors han facilitat la còpia de l'informe del secretari interventor de l'Ajuntament, emès el 18 de març de 2009, sobre les incidències que, respecte a la normativa de protecció de dades personals, pot generar la publicació al web municipal de les actes. Vist el seu contingut, es constata que incorpora les conclusions dels dictàmens emesos per l'Agència Catalana de Protecció de Dades per respondre les consultes formulades sobre aquest assumpte, de les quals també s'infereix que l'Agència entén que és possible difondre les actes per internet, sempre que les dades de caràcter personal siguin prèviament anònimes.
En resposta a la petició del Síndic, l'Ajuntament de Sils exposa que, per resoldre sobre l'obligatorietat o no de publicar les actes de les sessions plenàries i les actes de la Junta de Govern i de les Comissions Informatives al lloc web del consistori, va demanar un informe del secretari - interventor.
D'acord amb l'informe municipal, per Decret d'alcaldia de data 23 d'abril de 2009, i en atenció a l'informe del secretari - interventor, es va resoldre "suspendre la publicació en la pàgina web de Sils de les actes dels Plens, Juntes de Govern Local i Comissions Informatives", ateses les restriccions derivades de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades.
A l'informe del secretari interventor, que s'annexa a la resposta municipal, s'assenyala el següent:
"- No existeix habilitació legal per procedir a la publicació de les actes de la Junta de Govern en el web municipal ni de les actes de les comissions informatives. En conseqüència, només podran tenir accés a les actes de la Junta de Govern aquelles persones que estiguin legitimades d'acord amb la legislació aplicable.
- No existeix cap llei que prevegi expressament la publicació de les actes del Ple, per la qual cosa no es pot procedir a la seva difusió a través d'Internet quan continguin dades de caràcter personal.
- Malgrat el punt anterior, és possible difondre el contingut de les actes de les sessions plenàries per Internet sempre que les dades de caràcter personal siguin prèviament anònimes, de forma que no facin identificables a les persones afectades o s'incorporin mitjançant annexos que no siguin objecte de publicació."
En relació amb aquests assumptes, el Síndic recorda que el primer que s'ha d'assenyalar és que en el decurs de la tramitació d'aquest expedient de queixa, la Generalitat de Catalunya ha publicat la Llei 29/2010, de 3 d'agost, d'ús dels mitjans electrònics en el sector públic de Catalunya, la qual cosa fa que els requeriments jurídics del moment en què es van produir els fets denunciats davant d'aquesta institució siguin diferents als que es faran servir de paràmetre per resoldre'ls.
També és rellevant, des del començament, fer una distinció entre la publicació de les actes del Ple i les actes d'altres òrgans col·legiats (concretament de la Junta de Govern i la Comissió Informativa en aquest cas) en les seus electròniques de les administracions municipals.
Tenint en compte aquests aclariments, el Síndic fa les consideracions següents al consistori:
1. En primera instància cal ressaltar, com ja s'ha fet en altres ocasions, el convenciment que la pràctica de publicar les actes i els acords que prenen les entitats del sector públic, amb les mesures prèvies que corresponguin per salvaguardar el dret a la protecció de dades personals en els termes establerts en la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, resulta una eina de molt rellevant en termes de transparència i publicitat de l'actuació de l'Administració i que afavoreix el dret d'accés a la informació i de participació del ciutadans en la vida local.
En aquest sentit sempre resultaran positius els esforços que faci l'Administració per avançar en la línia d'afavorir mesures de transparència i publicitat, i aquelles adreçades a ampliar les vies d'accés que té el ciutadà per informar-se sobre la seva activitat.
2. Quant a la publicació de les actes del Ple en la seu electrònica de l'Ajuntament, l'article 10.2 de la Llei 29/2010, de 3 d'agost, disposa el següent:
"2. Les entitats locals han de publicar en llur seu electrònica les actes de les sessions del ple. En llur publicació, s'han de tenir en compte els principis i les garanties que estableix la normativa de protecció de dades i la de protecció del dret a l'honor i a la intimitat. A aquests efectes, s'hi poden incloure dades de caràcter personal sense comptar amb el consentiment de la persona interessada, si es tracta de dades referents a actes debatuts al ple de la corporació o a disposicions objecte de publicació en el butlletí oficial corresponent. En la resta de supòsits, sens perjudici del que disposin altres lleis, la publicació únicament és possible si es compta amb el consentiment de la persona interessada o les dades no es poden, en cap cas, vincular amb la persona interessada mateixa.".
Com a única limitació, en relació amb el compliment d'aquests deures per part de l'Administració local, la mateixa llei estableix, a la disposició addicional tercera, que "les disposicions del títol III són aplicables als ens locals de Catalunya, d'acord amb llurs disponibilitats pressupostàries i les característiques demogràfiques, organitzatives, de dimensió i de capacitat de gestió que tenen. En tots els casos i atenent a aquestes característiques, el Pla de desenvolupament de l'ús dels mitjans electrònics del sector públic de Catalunya ha de preveure un calendari per a la seva aplicació progressiva, el qual ha de tenir en compte les disponibilitats dels recursos corresponents per a la seva consecució.".
Ara bé, atès que amb anterioritat a la iniciació d'aquest expedient de queixa l'Ajuntament publicava regularment les actes del Plenari, en compliment de l'acord al qual havien arribat tots els grups municipals en data 28 de juliol de 2008, s'entén que les limitacions a què es fa referència en aquesta disposició addicional no són les que van motivar la suspensió de la publicació de les actes del Ple en aquest cas.
3. Pel que fa a la publicació de les actes de la Junta de Govern i de la Comissió Informativa cal també tenir en compte que hi ha un fet diferencial fonamental amb el cas anterior, que es tracta de sessions que no tenen caràcter públic, és a dir, que no són obertes a tothom. Addicionalment, i pel que fa a la Llei 29/2010, de 3 d'agost, tampoc no es fa cap referència específica a l'obligatorietat de la seva publicació.
De l'expedient es desprèn la següent relació de fets:
- En la sessió ordinària del Ple del mes de juliol de 2008, el grup municipal promotor de la queixa va presentar una moció anunciant que "les convocatòries de plens municipals ordinaris i extraordinaris seran anunciades en el web municipal, als taulers d'anuncis i amb megafonia pers carrers, al mateix temps que es convoca les regidores i regidors", i va demanar "que es publiquin les actes de totes les reunions, incloses les comissions informatives, en el web municipal".
- Aquesta moció va ser aprovada per unanimitat de tots el grups.
- Donant compliment a la moció referida, es van publicar les actes al lloc web municipal i als taulers d'anuncis fins que es va decidir el contrari pel Decret d'alcaldia de data 23 d'abril de 2009.
Això vol dir que, en aquest cas, una decisió del Ple (l'aprovació de la moció sobre la publicació de les actes i de les convocatòries el dia 28 de juliol de 2008) ha estat suspesa per un decret d'alcaldia (el de 13 d'abril de 2009).
Respecte a aquest fet, el Síndic recorda que l'Administració és la primera obligada a donar compliment a les decisions que adopta en aplicació del principi de congruència amb els propis actes, i que també és exigible la congruència quant als òrgans decisoris, especialment quan es tracta de decisions preses pels òrgans col·legiats d'elecció popular. El compliment d'aquest principi garanteix la seguretat jurídica necessària per a l'exercici de la funció pública i afavoreix la transparència i la participació en els afers públics.
Així doncs, el Síndic entén que l'Administració municipal ha d'aplicar el principi de congruència quant als acords adoptats pel Ple municipal, i que si hi ha voluntat de canviar una decisió presa pel Ple, ha de ser el mateix Ple qui ho decideixi. Per tant, no resulta ajustat a dret que l'alcalde decideixi, unilateralment, la vigència o la suspensió d'una decisió adoptada pel Ple.
A més a més, i pel que fa a la motivació del Decret de l'alcaldia, d'acord amb la qual es va suspendre la publicació per donar compliment a la Llei 15/1999, de 13 de desembre, el Síndic considera que en aquest cas l'ordenament jurídic ofereix altres vies per salvaguardar els drets protegits en aquesta Llei i que permeten potenciar la garantia del dret a la informació i del principi de transparència.
Dit d'una altra manera, és evident que la publicació de les actes pot implicar un tractament de dades de caràcter personal. Però aquest sol fet no és suficient per concloure que és necessari suspendre la publicació de les actes en el lloc web de l'Ajuntament. De fet, la Llei orgànica de protecció de dades ofereix paràmetres per garantir el dret a la protecció de les dades personals en situacions com la que ara es planteja sense que impliqui una restricció del dret a la informació i de les garanties de publicitat establertes per la decisió del Ple.
Així, la publicació de les actes resultarà compatible amb la salvaguarda dels drets protegits per la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, si l'Administració adopta les mesures necessàries per dissociar les dades personals que s'hi incloguin (i sobre les quals les persones interessades no hagin donat el seu consentiment, o no hi hagi una habilitació legal) de tal manera que la informació que es mantingui en les actes publicades no pugui associar-se a una persona identificada o identificable (article 11.6).
4. També cal recordar que encara que no hi ha una obligació normativa de publicar les actes dels òrgans col·legiats dels ens locals (Junta de Govern i Comissions Informatives, en aquest cas), la Llei 29/2010, de 3 d'agost, sí que imposa a les entitats que integren el sector públic el deure de difondre, per mitjans electrònics, "la informació relativa als acords que prenen les entitats del sector públic, d'acord amb el que estableix llur normativa reguladora" (article 10.1.c).
5. Finalment, pel que fa a la data de publicació de les convocatòries dels plens al lloc web de l'Ajuntament, el grup municipal promotor de la queixa assenyala que es publiquen tard i en un lloc molt amagat. Com a exemple assenyalen que per a la sessió plenària del dia 14 de gener de 2010 es va publicar la convocatòria al web de l'Ajuntament el mateix dia, al migdia.
Un cop estudiada la normativa vigent, el Síndic entén que, encara que no hi ha una disposició que expressament estableixi l'obligació de publicar en la seu electrònica les convocatòries als plenaris, una interpretació sistemàtica d'alguns preceptes del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya i de la Llei 29/2010, de 3 d'agost, permet entendre que hi ha un interès ciutadà sobre la data de la seva celebració (en la mesura en què són públics) i un deure, a càrrec de les corporacions, de publicar la data de celebració, indispensable per garantir la possibilitat de participar-hi a tots els ciutadans.
Així, d'acord amb l'article 156.1 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, "les sessions del ple de les corporacions locals són públiques. No obstant això, poden ésser secrets el debat i la votació [...] quan així s'acordi per majoria absoluta". Per la seva banda, d'acord amb l'article 10.1 de la Llei 29/2010, "les entitats que integren en el sector públic han de difondre, en l'àmbit de llurs competències, per mitjans electrònics, la informació següent: [...] b) Informació sobre els procediments que són d'interès per als ciutadans [...]" i "c) Informació sobre l'activitat que inclou la que fa referència a les actuacions que duen a terme les entitats que conformen el sector públic [...]".
Addicionalment, s'ha de tenir present que la garantia del dret a la informació té un component important d'oportunitat, en la mesura en què en algunes ocasions el moment en què es doni la informació pot resultar gairebé tan importat com la informació que es dóna. Així, doncs, l'actualitat de la informació en moltes ocasions és fonamental per garantir el dret a la informació. És el cas, per exemple, de la informació sobre la convocatòria a les sessions plenàries als ciutadans. La publicació de la informació de la convocatòria en la seu electrònica municipal es converteix en un element fonamental per reforçar la garantia d'aquest dret als ciutadans, però aquest element addicional de garantia es desvirtua si la informació es publica tardanament, com es desprèn de la queixa del grup municipal.
Per tant, per potenciar aquesta garantia addicional seria bo que la publicació de la convocatòria als plenaris es faci amb la mateixa antelació que la convocatòria als regidors, és a dir, al menys dos dies abans (article 98.b del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya).
A més a més, la necessitat de publicar aquesta convocatòria en el web municipal alhora amb la convocatòria als regidors és el que es demanava en el primer punt de la moció presentada en la sessió plenària de 28 de juliol de 2008, la qual va ser aprovada per unanimitat del Ple. Les reflexions que s'han fet sobre la congruència amb els propis actes, doncs, resulten també aplicables en aquest supòsit.
D'acord amb tot això exposat, el Síndic:
1. Recorda la necessitat de donar compliment al deure de publicar les actes dels plens municipals, d'acord amb allò establert a l'article 10.2 de la Llei 29/2010 de 3 d'agost, d'ús dels mitjans electrònics en el sector públic de Catalunya.
2. Pel que fa a la publicació de les actes de la Junta de Govern i de la Comissió Informativa, recorda la necessitat que l'Administració municipal actuï en compliment del principi de congruència amb els propis actes, tot garantint, en tot cas, la protecció de les dades personals en els termes establerts en la Llei orgànica 15/1999. Igualment recorda el deure de les administracions de difondre, per mitjans electrònics, la informació relativa als acords que prenen les entitats del sector públic, d'acord amb el que s'estableix a l'article 10.1.c) de la Llei 29/2010.
3. Quant a la publicació de les convocatòries de les sessions plenàries a la seu electrònica municipal, suggereix que aquesta informació sigui publicada en el web de l'Ajuntament amb un mínim de dos dies d'antelació a la data de celebració del Ple, en compliment d'allò acordat en el Ple de 28 de juliol de 2008 i amb l'objecte de garantir l'oportunitat de la informació i la seva utilitat en relació amb els ciutadans.