Resolució
Q-00556/2012 Disconformitat amb la llista d'espera per a una intervenció quirúrgica a l'Hospital de Mataró

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 30/01/2012
Data de l'últim moviment 12/08/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la llista d'espera en què es troba perquè la intervinguin quirúrgicament per fer-li una reducció d'estómac, a l'Hospital de Mataró.

Exposa que fa cinc anys que el seu metge de capçalera la va derivar a la Unitat Especialitzada de Granollers; que tres anys més tard, després d'haver-li fet tot un seguit de proves, la van derivar a l'Hospital de Mataró; i que, fa un any, la van incloure en la llista d'espera.

Contingut

De la informació tramesa pel Departament de Salut es desprèn que la persona interessada es troba en llista d'espera des del 16 de març de 2011, que actualment hi ha 175 pacients pendents d'aquesta intervenció en aquest centre hospitalari i que es calcula que, aproximadament, la seva intervenció es farà el juny de 2013.

També s'informa que es descarta derivar-la a un altre centre perquè el procediment quirúrgic a què s'ha de sotmetre no té un termini d'espera garantit i perquè no es disposa de centres hospitalaris amb oferta per assumir aquest tipus d'intervenció.

D'això es dedueix que la persona interessada porta vint-i-un mesos en llista d'espera i que encara n'haurà d'esperar sis més perquè la intervinguin. I que si la intervenció es fa en el termini previst, en total haurà romàs en llista d'espera aproximadament vint-i-set mesos, més de dos anys.

Tal com es recull en la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària editada pel Departament de Salut l'any 2002, els serveis de salut i els dispositius assistencials s'han d'organitzar de la manera més eficient possible per tal que el pacient pugui ser atès com més aviat millor i d'acord amb criteris d'equitat, adequació i disponibilitat de recursos, tipus de patologia, prioritat d'urgència i temps d'espera raonable prèviament establert i amb què es garanteixi la continuïtat assistencial. Tanmateix, en el cas de la persona interessada s'evidencia que aquesta organització és insuficient per garantir el dret dels ciutadans a l'atenció sanitària en un temps raonable, més enllà de l'aplicació de criteris de priorització.

A més, el fet que es tracti d'una intervenció quirúrgica que no disposa d'un termini d'espera màxim garantit no pot ser emprat per justificar una demora il·limitada i fora del que hom considera raonable.

Davant d'això, el Síndic insisteix que cal seguir esmerçant esforços per introduir les mesures organitzatives i assistencials necessàries que permetin dur a terme les intervencions quirúrgiques no urgents dins d'un termini raonable, de manera que es garanteixi el dret a l'assistència sanitària de què gaudeixen els ciutadans.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/02/2012 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/04/2012 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/11/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/12/2012 Departament de Salut Resolució
12/08/2013 Departament de Salut Seguiment finalitzat