Resolució
Q-00582/2010 Manca d'informació i d'actuació de l'Ajuntament de Cambrils davant les reclamacions per la instal·lació d'una antena.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 11/02/2010
Data de l'últim moviment 01/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Cambrils Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

El president d'una associació de veïns es queixa de la instal·lació d'una antena de telefonia mòbil en un carrer de Vilafortuny.

Segons el promotor de la queixa, l'antena esmentada incompleix les distàncies de protecció del Decret 148/2001, de 29 de maig, atès que està situada a prop d'una zona d'ús continuat per població en edat escolar.
 
La persona interessada també es queixa de la falta d'informació i actuació de l'Ajuntament de Cambrils respecte de la instal·lació de l'antena.

Contingut

En resposta a la petició d'informació, l'Ajuntament comunica que en data 24 de juliol de 2009 es va atorgar a una empresa de telefonia la llicència ambiental per a l'activitat esmentada.

Tanmateix, tot i el que disposa la llicència, es constata que en data 22 d'abril de 2010 -data de l'informe municipal- l'empresa titular de la instal·lació encara no havia acreditat la realització del tràmit del control inicial, raó per la qual el consistori diu que estava valorant la incoació d'un expedient sancionador per aquests fets.

En relació amb totes les activitats amb incidència ambiental, és necessari que les administracions exigeixin als seus titulars el compliment de les normes que els siguin d'aplicació. Ara bé, en el cas d'instal·lacions com aquesta, cal ser especialment curós en l'exigència de les prescripcions que preveu l'ordenament jurídic, sobretot davant la inquietud que manifesten alguns veïns per les possibles afectacions a la seva salut que produeixi aquesta instal·lació. 

En aquest cas, tot i que l'empresa titular de la instal·lació disposa de la llicència pertinent, el cert és que no ha dut a terme el tràmit del control inicial.

El Síndic recorda que la Llei 3/1998, de 27 de febrer, d'intervenció integral de l'Administració ambiental (en endavant LIIA), regula el control inicial en l'article 43. Aquest precepte assenyala que en el període de posada en marxa de les instal·lacions i a l'inici de l'activitat, s'ha de verificar l'adequació de l'activitat i de les instal·lacions a les determinacions contingudes en la llicència atorgada i el compliment dels requisits exigibles. A més, determina que la presentació de les verificacions corresponents és el que habilita per a l'exercici de l'activitat i la inscripció d'ofici en els registres ambientals corresponents.

Per tant, amb el control inicial es persegueix l'assegurament de l'eficàcia de les mesures i els condicionaments fixats sobre el paper. Els articles 79 i 84 del Decret 136/1999, de 18 de maig, pel qual es desplega la LIIA, obliguen que totes les activitats dels annexos I i II se sotmetin a "un control inicial de caràcter mediambiental en el moment de la seva posada en funcionament".

De fet, l'exercici d'una activitat de les incloses en els annexos del Decret citat sense disposar de la verificació de l'actuació de control inicial està tipificat com a infracció de l'article 49 de la LIIA i de l'article 95 del Decret 136/1999, i pot ser sancionat l'ajuntament corresponent.

La importància d'aquest tràmit del control inicial i les repercussions negatives per al medi ambient que pot tenir la seva absència són molt rellevants, sobretot quan es tracta d'activitats d'incidència ambiental o en un entorn urbà, com succeeix en aquest cas. En aquest sentit, en l'Informe corresponent a l'any 2005 presentat al Parlament de Catalunya el Síndic va dedicar una especial atenció a aquesta qüestió. 

Finalment, cal tenir present el que disposa la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats. Tot i que no és d'aplicació en aquest cas perquè està previst que entri en vigor el proper mes d'agost, és important remarcar el que disposa el seu article 69, que estableix el cessament del funcionament de l'activitat quan no s'hagi dut a terme el control inicial o aquest hagi tingut un resultat desfavorable.

En conseqüència amb tot això, el Síndic suggereix al consistori que adopti les mesures que corresponguin per tal d'exigir a l'empresa titular de la instal·lació que dugui a terme el tràmit del control inicial i que, així mateix, procedeixi a la incoació d'un expedient sancionador a la mateixa empresa per la presumpta infracció del Decret 136/1999.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/04/2010 Ajuntament de Cambrils Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/04/2010 Ajuntament de Cambrils Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/06/2010 Ajuntament de Cambrils Resolució
10/11/2010 Ajuntament de Cambrils Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/01/2011 Ajuntament de Cambrils Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/02/2011 Ajuntament de Cambrils Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 136/1999, de 18 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de desplegament de la Llei 3/1998, de 27 de febrer, de la intervenció integral de l'administració ambiental, i s'adapten els seus annexos- DOGC.2894 (21/05/1999)
Llei 3/1998, de 27 de febrer, de la intervenció integral de l'Administració ambiental- DOGC.2598 (13/03/1998)
Llei 20/2009, del 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats- DOGC.5524 (11/12/2009)