Resolució
Q-00592/2012 Disconformitat amb el tracte rebut al punt de trobada de l'Hospitalet de Llobregat

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes en les relacions familiars
Data d'inici 30/01/2012
Data de l'últim moviment 30/04/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el tracte rebut al punt de trobada de l'Hospitalet de Llobregat i la manca d'informació que en rep. 

Exposa que té dos fills de vuit i onze anys i que els lliura al pare en aquest punt de trobada, ja que els menors es neguen a anar amb el progenitor, que té una ordre d'allunyament de la mare, i han arribat a patir atacs d'ansietat.

Informa que en diferents ocasions ha informat la professional que l'atén de mancances en l'actuació del pare respecte els nens en els períodes que estarien amb ell i que n'ha rebut respostes inadequades.

Contingut

La Secretaria de Família ha tramès un informe al Síndic, en el qual no es fa referència a les respostes o als comentaris que la persona interessada atribueix a un professional concret del punt de trobada de l'Hospitalet de Llobregat. En aquest sentit, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que, més enllà de les competències que té atribuïdes cada servei i el desconeixement que en puguin tenir els ciutadans, aquests tenen reconegut el dret a ser tractats amb respecte i deferència per les autoritats i els funcionaris, que han de facilitar-los l'exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions (article 35 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú). 

Així mateix, la normativa de procediment administratiu també recull que els ciutadans tenen dret a obtenir informació i orientació sobre els requisits jurídics o tècnics que les disposicions vigents imposin als projectes, a les actuacions o a les sol·licituds que es proposin dur a terme.

El Síndic és conscient que els serveis tècnics de punt de trobada tenen unes funcions específiques que estan clarament establertes en el Decret 357/2011, de 21 de juny, que els regula, i que aquestes funcions no inclouen la mediació ni altres intervencions que demana la persona interessada. 

Però també cal tenir en compte que ens trobem davant de situacions complexes tant per als progenitors com especialment per als infants, i que aquesta complexitat afecta també la tasca dels professionals. En aquest cas concret, la persona interessada exposava la preocupació pel patiment dels seus fills i pel tracte que puguin rebre de l'altre progenitor.

El Síndic entén que davant d'aquestes situacions, que generen patiment i tensió, cal ser especialment curós i informar i orientar els usuaris sobre les possibilitats d'actuació i les vies alternatives d'una manera respectuosa que eviti la percepció de desatenció per part dels serveis. 

Amb aquesta actuació, el Síndic dóna per finalitzada la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/02/2012 Secretaria de Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/03/2012 Secretaria de Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/04/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
30/04/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 357/2011, de 21 de juny, dels serveis tècnics de punt de trobada- DOGC.5906 (23/06/2011)