Durant els mesos de gener i febrer de 2011 s'han presentat al Síndic un nombre considerable de queixes de ciutadans als quals l'Institut Municipal d'Hisenda de l'Ajuntament de Barcelona ha notificat diverses liquidacions del preu públic per la recollida de residus comercials i industrials de diferents exercicis fiscals (en alguns casos comprenen els darrers quatre anys).
Aquestes liquidacions graven professionals que exerceixen activitats de traducció, disseny gràfic, audiovisuals i similars, activitats que per desenvolupar-se requereixen un escàs material molt determinat (com un ordinador, una taula, una paperera d'ús domiciliari), i que en general es practiquen al mateix domicili dels subjectes afectats.
Malgrat això, tots aquests professionals ha estat gravats com generadors de residus sòlids comercials, concepte mediambiental amb el qual no es poden identificar.
El Síndic recorda que l'any 2004 aquesta institució ja va rebre nombroses queixes contra l'aleshores recentment implantat preu públic per la recollida de residus sòlids urbans. En relació amb aquestes queixes, el Síndic va formular a l'Ajuntament de Barcelona un seguit de suggeriments, ja que considerava que aquestes activitats gravades no generaven residus sòlids comercials en els termes previstos en la norma reguladora del preu públic que es va liquidar.
Així, va recomanar a l'Ajuntament que revisés l'aplicació d'aquest preu públic i que variés els criteris de càlcul, tot modificant l'ordenança reguladora.
Aquests suggeriments no van ser acceptats, i l'Ajuntament ha seguit aplicant el preu públic en qüestió amb criteris similars als d'aleshores.
Ara, l'any 2011, els mateixos col·lectius professionals esmentats més amunt presenten noves queixes, en la línea de les anteriors, amb l'agreujant que se'ls ha liquidat, en alguns casos, fins a quatre exercicis fiscals, amb l'IVA corresponent.
Sobre aquestes queixes, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Barcelona:
En primer lloc, que deixi sense efecte les liquidacions de preu públic pels serveis de recollida de residus comercials i industrials assimilables a municipals i de prestació de serveis especials de neteja i recollida de residus municipals practicades a professionals per als quals, per la naturalesa de l'activitat que desenvolupen, no s'acrediti la generació de residus sòlids assimilables a comerços i indústries.
En segon lloc, que adeqüi la norma municipal reguladora de manera que es graduï el volum de residus gravable en activitats professionals no assimilables a comerços i indústries. Aquest volum ha de ser acreditable per criteris reals i directes, i no merament indiciaris.
I, finalment, que per a aquest tipus de professionals no assimilables a comerços i indústries, atesa la naturalesa dels seus possibles residus no voluminosos ni perillosos (més aviat escassos o nuls), la quantitat que s'hagi de liquidar pel servei de recollida de residus es qualifiqui com a taxa i no preu públic (atès que no requereixen els serveis de cap empresa especialitzada), i no s'hi apliqui l'IVA.