Resolució
AO-00610/2012 Actuació d'ofici relativa a l'anàlisi de l'actuació de les administracions públiques en relació amb les participacions preferents emeses per les entitats financeres

Matèries
Consum
Altres
Data d'inici 31/01/2012
Data de l'últim moviment 16/12/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

AICEC-ADICAE Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Ajuntament de Badalona Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Ajuntament de Girona Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Ajuntament de Lleida Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Ajuntament de Mataró Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Ajuntament de Sallent Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Ajuntament de Sitges Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Ajuntament de Tarragona Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Defensor del Client de les Caixes Catalanes Pendent de rebre informació de l'administració
Departament d'Economia i Coneixement Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Diputació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Grupo Parlamentario Catalán (CiU) Pendent d'acceptació per l'administració
Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic

Plantejament

El Síndic ha acordat l'inici d'una actuació d'ofici relativa a l'anàlisi de l'actuació de les administracions públiques en relació amb les participacions preferents emeses per les entitats financeres, especialment des del perspectiva de la garantia del dret dels consumidors.

Segons la informació de què es disposa, la problemàtica s'ha generat en els darrers mesos quan nombrosos clients han sol·licitat el reemborsament immediat del total del capital invertit i les entitats financeres no han acceptat lliurar-lo a causa, entre altres motius, de la situació econòmica negativa i la manca de liquiditat. 

Els últims mesos centenars d'afectats han denunciat la falta de transparència en la comercialització de participacions preferents, i al·leguen que no han estat informats ni de les característiques ni dels riscos d'aquests productes, i especialment de l'escassa o nul·la liquiditat i de la perpetuïtat d'aquest producte. Els estalviadors, com a conseqüència d'aquesta falta d'informació, han comprovat ara el que veritablement havien contractat anys enrere, quan durant aquests mesos han volgut recuperar els diners invertits i han rebut la negativa per part de la seva entitat bancària.

Contingut

Un cop analitzada aquesta qüestió, el Síndic fa les consideracions i els suggeriments següents:

1. Eliminació de les males pràctiques comercials
Els bancs i les entitats financeres s'han d'implicar activament a eliminar les males pràctiques en la comercialització dels seus productes. A banda de les garanties jurídiques i el compliment dels requisits legals, s'ha de tenir present la dimensió ètica, ja que darrere de cada operació comercial no només hi ha un client i una oportunitat de venda, sinó una persona els drets de la qual han de ser respectats.

En el cas de les participacions preferents, s'han conegut casos en què no s'han fet o s'han ignorat els tests que havien de determinar si els coneixements financers del client s'adaptaven a les característiques del producte (normativa MiFID). De fet, són diversos els tribunals de justícia que s'han pronunciat en els darrers mesos en el sentit de retornar els diners invertits en participacions preferents en el cas de clients que no van rebre les explicacions i la informació pertinent per part del personal del banc o entitat financera que les comercialitzava.

En essència, cal impulsar un ?canvi cultural? tant als bancs i a les entitats financeres com en els consumidors com a manera més efectiva de lluitar contra les males pràctiques. 

2. Als consumidors se'ls ha de lliurar una informació detallada i completa 
En línia amb el punt anterior, els bancs i les entitats financeres han de facilitar informació detallada, completa i comprensible als consumidors sobre els productes que ofereixen, especialment si es tracta dels col·lectius especialment protegits pel Codi de consum de Catalunya. La immensa majoria dels clients de la banca no és experta en finances, per la qual cosa explicar la bondat dels productes en llenguatge financer pot ser jurídicament correcte, però èticament trampós. Per aquest motiu:

1) És fonamental que els consumidors que contractin productes financers  tinguin, abans de la formalització del contracte, un ple coneixement del producte que subscriuran, de les seves característiques, del risc de la inversió i de si està cobert o no per algun fons de garantia.

2) Els bancs i les entitats financeres s'han d'assegurar que en els processos de comercialització dels seus productes el consumidor rep una informació veraç sobre la veritable naturalesa del producte i que, a la vegada, el consumidor ha estat advertit de manera fefaent dels riscos que en comporta l'adquisició.

3) Cal implantar un sistema fàcil d'identificació gràfica dels productes financers que permeti als consumidors menys experts en finances visualitzar-ne el risc a primer cop d'ull.

En aquest sentit, el Síndic subscriu la recomanació del Defensor del Poble a la CNMV que demana que ?se promuevan actuaciones eficaces de información dirigidas a los usuarios financieros para que, antes de formalizar cualquier contrato de productos de inversión, tengan conocimiento pleno de qué producto se está contratando, del riesgo de la inversión, y si están cubiertos por alguno de los fondos de garantía?. 

3. Cal un codi de bones pràctiques en la comercialització de productes financers i d'estalvi
Les administracions i els organismes supervisors han de valorar la conveniència d'aprovar un codi de bones pràctiques en la comercialització de productes financers i d'estalvi.

El model giraria entorn de l'elaboració d'un codi de bones pràctiques al qual, voluntàriament, s'han de poder adherir els bancs i les entitats de crèdit i financeres. El seguiment del codi hauria de ser supervisat per una comissió de control integrada per representants de l'Administració i del sector bancari i financer.

D'aquesta manera, es facilitaria i es promouria la implicació del sector bancari i financer en l'esforç requerit per alleujar la difícil situació econòmica i social de moltes famílies. L'adopció d'una mesura d'aquest tipus sembla adequada per protegir les persones que es troben en una situació de vulnerabilitat en el context econòmic generat per la crisi. Els efectes de la desocupació sobre les famílies espanyoles i la seva situació social han produït un deteriorament dels seus estalvis que aconsella la intervenció pública.

És convenient que els organismes supervisors proporcionin anualment una llista o una classificació clara i pública de quins bancs i quines entitats financeres han subscrit el codi de bones pràctiques i el grau en què s'hi han ajustat. D'aquesta manera, els ciutadans podrien conèixer quins bancs i quines entitats financeres són més o menys respectuosos amb els drets dels seus clients, és a dir, amb els drets dels consumidors.

4. Cal aprofundir en el control de la comercialització dels productes per part dels organismes supervisors
Les administracions i els organismes supervisors han d'aprofundir en el control que fan sobre els bancs i les entitats financeres pel que fa a la informació i la comercialització dels seus productes, especialment en tot allò que va adreçat a un públic minorista. El control ha d'incloure no només els aspectes legals, sinó que també ha de tenir presents les característiques del públic a qui es dirigeix el producte. En coherència amb les propostes anteriors, aquest control també ha d'incloure aspectes ètics i de bones pràctiques.

No es pot ignorar que la relació amb els clients és un dels elements que integren la responsabilitat corporativa de les empreses i, en aquest sentit, aconseguir l'excel·lència en el servei és un repte responsable de molts bancs i entitats financeres, que ho consideren un element clau que sempre ha format part de la seva identitat. D'acord amb això, totes les actuacions empresarials haurien de tenir per finalitat donar resposta a les necessitats dels clients amb l'objectiu de la millora contínua de la qualitat del servei, és a dir, la satisfacció de les expectatives dels clients.

5. Especialització de l'Agència Catalana del Consum en el sector bancari i financer
La situació provocada per les participacions preferents ha de servir per demanar que els organismes públics competents per a la defensa dels drets dels consumidors (Agència Catalana de Consum, oficines comarcals i municipals d'informació al consumidor) facin un esforç d'especialització i adoptin les mesures adequades per disposar de personal format en el sector bancari/financer i els seus productes.

La creixent complexitat i internacionalització dels productes, sumades a la velocitat amb què els bancs i les entitats financeres proposen nous productes als seus clients, fan necessari que les administracions públiques que s'encarreguen de la defensa dels drets dels consumidors disposin de personal qualificat en la matèria. D'una altra manera, es fa difícil garantir plenament la professionalitat dels serveis públics en les seves funcions d'informació i assessorament, i també de mediació o arbitratge.

La garantia dels drets de les persones com a consumidores de productes i usuàries de serveis i, per tant, la informació i la formació dels consumidors sobre els seus drets i els seus deures en matèria de consum i la manera d'exercir-los, és una tasca que el legislador encarrega a l'Agència Catalana del Consum (ACC). 

Per això, l'ACC no es pot limitar a intervenir a posteriori, quan la irregularitat ja s'ha comès, sinó que cal que adopti mecanismes que li permetin intervenir amb anterioritat, és a dir, preventivament i de manera proactiva en la detecció d'escenaris o de situacions que són susceptibles de col·locar els consumidors en situació de risc pel que fa a la garantia dels seus drets, i més quan es poden veure afectades persones a qui el Codi de consum de Catalunya inclou dins dels col·lectius especialment protegits.
 
6. Serveis de defensa del client independents i proactius
Per a una millor seguretat dels clients, cal promoure serveis de defensa del client als bancs i les entitats financeres. Aquests serveis han de ser lliures i independents en l'exercici de les seves funcions. També han de ser d'accés fàcil per als clients i tramitar els assumptes que aquests els presenten en un termini raonable de temps.

En aquest sentit, els serveis de defensa del client no han d'estar inserits en l'organització, cal incloure les seves recomanacions en les memòries anuals i en les pàgines web de les empreses (bancs i entitats financeres) i han d'informar anualment de les seves actuacions el consell directiu o òrgan assimilat.

7. Sistema arbitral gratuït per als casos flagrants
Cal establir un sistema gratuït per al ciutadà que permeti resoldre per la via de l'arbitratge els casos individuals més flagrants d'irregularitat en la comercialització de les participacions preferents, com ara els casos de persones d'edat avançada amb coneixements financers nuls o de persones amb discapacitat. En aquests casos, i si com a resultat del procediment arbitral es conclou que hi hagut una vulneració dels drets de les persones, cal que es faci la devolució íntegra de les quantitats invertides en les participacions preferents a les persones afectades.

En aquest sentit, el Síndic subscriu la recomanació del Defensor del Poble de crear un mecanisme de reclamació extrajudicial en els termes següents: ?Los clientes deben acudir a la justicia como única vía para obtener protección, cuando ésta es lenta y costosa, por lo que sería conveniente que la CNMV dispusiera de mayores competencias para proteger a los inversores o que subsidiariamente creara algún mecanismo de reclamación extrajudicial efectivo, en sede administrativa, cuya finalidad sea la resolución de conflictos para evitar la vía judicial.?

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/02/2012 Secretaria d'Economia i Finances Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2012 Àrea d'Atenció a les Persones. Diputació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2012 Àrea d'Economia, Empresa i Ocupació Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2012 Agència Catalana del Consum Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2012 Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2012 Ajuntament de Tarragona Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2012 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2012 Ajuntament de Lleida Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2012 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2012 Ajuntament de Girona Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2012 Ajuntament de Badalona Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/02/2012 Ajuntament de Sitges Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/02/2012 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/02/2012 Ajuntament de Sallent Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/02/2012 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/02/2012 Àrea d'Atenció a les Persones. Diputació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/03/2012 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/03/2012 Ajuntament de Sitges Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/03/2012 Ajuntament de Tarragona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/03/2012 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/03/2012 Ajuntament de Badalona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/03/2012 Agència Catalana del Consum Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/04/2012 Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/04/2012 Ajuntament de Mataró Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/04/2012 Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/04/2012 Agència Catalana del Consum Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/06/2012 Ajuntament de Lleida Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/06/2012 Defensor del Client de les Caixes Catalanes Resposta a la sol·licitud d'informació de l'Ombudsman
19/12/2012 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Ajuntament de Girona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/01/2013 Grupo Parlamentario Catalán (CiU) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/02/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/02/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/04/2013 Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/12/2014 Ajuntament de Lleida Altres formes de finalitzar
10/12/2014 Ajuntament de Tarragona Altres formes de finalitzar
10/12/2014 Ajuntament de Sitges Altres formes de finalitzar
10/12/2014 Ajuntament de Sallent Altres formes de finalitzar
10/12/2014 Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) Altres formes de finalitzar
10/12/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Altres formes de finalitzar
10/12/2014 Diputació de Barcelona Altres formes de finalitzar
16/12/2014 Ajuntament de Badalona Altres formes de finalitzar
16/12/2014 Ajuntament de Girona Altres formes de finalitzar
16/12/2014 Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat Altres formes de finalitzar
16/12/2014 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Altres formes de finalitzar
16/12/2014 Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya Altres formes de finalitzar
16/12/2014 Ajuntament de Barcelona Altres formes de finalitzar
16/12/2014 Departament d'Economia i Coneixement Altres formes de finalitzar
16/12/2014 Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat Altres formes de finalitzar
16/12/2014 Ajuntament de Mataró Altres formes de finalitzar
16/12/2014 Àrea d'Atenció a les Persones. Diputació de Barcelona Altres formes de finalitzar
16/12/2014 AICEC-ADICAE Altres formes de finalitzar
16/12/2014 Ajuntament de Sant Vicenç de Montalt Altres formes de finalitzar

Expedients Relacionats

AO-01467/2013