El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la imposició i ordenació de contribucions especials per al finançament de les obres d'urbanització de la prolongació del carrer Països Catalans, al municipi de Calldetenes.
Exposa, d'una banda, que al seu dia no se li va facilitar la documentació que havia sol·licitat, i que una vegada va haver aconseguit la memòria del projecte i presentat els recursos pertinents, l'Ajuntament no li ha respost de forma expressa. Exposa que ha impugnat els acords adoptats mitjançant interposició de recurs de reposició i que no ha obtingut resolució expressa de l'Administració.
D'altra banda, manifesta el seu desacord amb diversos aspectes concrets de l'expedient d'imposició i ordenació de les contribucions especials.
El Síndic recorda que l'article 89 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix que la resolució que posi fi al procediment ha de decidir totes les qüestions plantejades per les persones interessades que en derivin. Alhora, les resolucions que continguin la decisió han de ser motivades.
En aplicació de la norma sectorial, el deure legal de resoldre de forma expressa i sobre totes les qüestions que es plantegin en els procediments d'aplicació dels tributs es troba recollit en l'article 3 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
La motivació adquireix una importància especial quan la resolució que es dicta posa fi a la via administrativa i la persona interessada ha d'iniciar la via judicial per la defensa dels seus drets i interessos, ja que aquesta és la via legal perquè els ciutadans coneguin els elements de fet i de dret en què es basa la conclusió de l'assumpte, essencial perquè es pugui impugnar l'acte administratiu amb possibilitats crítiques i plenes garanties jurídiques. La motivació en les resolucions és una garantia del dret de tutela efectiva consagrat en l'article 24 de la Constitució.
El recurs de reposició plantejat per la persona interessada planteja una sèrie d'al·legacions que abasten gairebé la totalitat del procediment, des del projecte d'urbanització fins a molts aspectes dels acords d'imposició i ordenació de les contribucions especials. El Síndic ha comprovat que no totes les qüestions plantejades per la persona interessada han estat tingudes en consideració en la resolució del recurs i respostes expressament. En relació amb aquestes al·legacions, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Calldetenes que les resolgui de forma expressa i notifiqui la resolució a les persones interessades
D'altra banda, pel que fa al contingut d'algunes al·legacions que s'han presentat i la seva resolució, la base imposable de les contribucions especials s'ha establert en un 90% del cost de l'obra. Les persones interessades al·leguen improcedència en tant que el vial que s'obre donarà accés a la zona esportiva. Per tant, existeix un benefici general que no s'està comptabilitzant i sobre la base del qual el percentatge del cost que ha d'assumir l'Ajuntament hauria de ser superior.
El Síndic s'ha pronunciat en altres ocasions en relació amb el percentatge de repartiment del cost que han d'assumir els subjectes passius i l'Administració, i ha arribat a la conclusió que ha de ser un reflex de la concurrència entre el benefici especial-benefici general. La base imposable, que es fixa en un màxim del 90% per la Llei d'hisendes locals, ha d'anar decreixent en la mesura que els interessos particulars implicats cedeixin als interessos generals.
En aquest cas, no és objecte de discrepància que si la finca confronta amb la via els propietaris han de contribuir a les contribucions especials. Ara bé, aquest criteri no és suficient per determinar que tot el benefici és particular, ja que si l'obertura del vial ha de facilitar l'accés a tots els ciutadans a una zona esportiva o bé l'obra és en execució d'un sistema general de comunicacions del municipi, s'està produint un benefici general que ha de ser tingut en consideració a l'hora de determinar el percentatge de repartiment. Per aquest motiu, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que revisi la base imposable i la motivi basant-se en la ponderació adequada entre el benefici especial i el particular, d'acord amb l'emissió dels informes tècnics i/o jurídics pertinents.