Resolució
Q-00677/2011 Manca d'actuació suficient de l'Agència Catalana de l'Habitatge davant els desperfectes existents en un habitatge

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Conservació i manteniment d'habitatges
Data d'inici 09/02/2011
Data de l'últim moviment 14/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge Pendent d'acceptació per l'administració
Departament de Territori i Sostenibilitat Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

Els promotors de la queixa exposen que l'any 2007 van adquirir un pis i que l'empresa constructora no ha reparat els defectes existents a l'habitatge i que s'indiquen en l'informe tècnic de 25 de juny de 2008.  

Segons diuen, el 7 de setembre de 2007 van presentar el primer escrit de denúncia al Departament de Medi Ambient i Habitatge, i el 25 de març de 2009 el Departament va imposar una sanció de forma conjunta i solidària al promotor i contractista, a l'arquitecte projectista i director d'obra i a l'arquitecte tècnic director d'execució d'obra. I, alhora, els va imposar l'obligació de dur a terme les obres consignades en l'informe tècnic emès per l'Administració de data 25 de juny de 2008.  

Tot i això, segons indiquen les persones interessades, els defectes continuen existint.

Contingut

D'acord amb el contingut del darrer informe tramès pel Departament de Territori i Sostenibilitat, encara no s'ha donat compliment a la resolució administrativa de 25 de març de 2009 ni, consegüentment, s'ha resolt la problemàtica plantejada pels denunciants. No es pot afirmar, però, que s'hagi produït una actuació irregular per part de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya en el marc del procediment sancionador, en la mesura que l'Administració ha seguit correctament la tramitació del procediment establert.

Tot i això, el Síndic suggereix a l'Agència Catalana de l'Habitatge que dugui a terme una doble actuació:

En primer lloc, de mediació. Seria molt convenient que l'Agència de l'Habitatge de Catalunya designés un tècnic que pogués exercir una funció mediadora entre les parts afectades, a l'hora de consensuar els detalls sobre com s'han de dur a terme els treballs de reparació de la forma més convenient per totes les parts.

I en segon lloc, cal una actuació administrativa resolutiva. El Síndic recorda l'obligació de totes les administracions públiques d'observar el principi d'eficàcia i eficiència en la seva actuació, d'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i d'impulsar d'ofici el procediment, d'acord amb el criteri de celeritat que recull l'article 74 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. 

L'Administració no pot romandre passiva davant la manca d'execució d'una resolució administrativa ferma per la qual s'obliga als infractors a dur a terme una sèrie d'obres de reparació, sinó que ha d'actuar de forma contundent a l'hora de garantir el compliment de la resolució mitjançant l'adopció dels mecanismes d'execució forçosa que la normativa preveu, entre els quals s'inclou la  imposició de multes coercitives, sens perjudici d'acordar l'execució subsidiària de la resolució si es comprova que la imposició de multes coercitives no resulta un mecanisme eficaç per garantir el compliment de la resolució.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/05/2011 Agència de l'Habitatge de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/09/2011 Agència de l'Habitatge de Catalunya Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/09/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/02/2012 Agència de l'Habitatge de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/04/2012 Agència de l'Habitatge de Catalunya Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/05/2012 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/01/2014 Agència de l'Habitatge de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/03/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/04/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació
19/05/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
23/05/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació
03/06/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
18/09/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació
14/01/2016 Departament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge Resposta a la resolució pendent d'acceptació