El Síndic ha rebut diverses queixes relacionades amb l'expulsió de pisos dependents del Consorci de Serveis Socials de Barcelona de joves estrangers immigrats no acompanyats que, tot i tenir la documentació que acredita la minoria d'edat, no han accedit al sistema de protecció a la infància després de determinar-los una majoria d'edat mèdica mitjançant proves decretades per la Fiscalia.
En l'estudi d'aquestes queixes, el Síndic ha tingut coneixement del reglament de funcionament intern del centre d'acollida humanitària del carrer Basses de Sant Pere, gestionat per la fundació Cepaim, però desconeix si altres pisos d'aquestes característiques disposen també de reglaments de funcionament intern.
El Síndic considera que aquests serveis haurien de tenir reglaments de funcionament intern, que tots els usuaris haurien de conèixer, i que aquests reglaments haurien de definir, a més, el règim sancionador i regular el procediment d'expulsió.
D'una banda, el Síndic demana que el règim sancionador no oblidi la importància del component educatiu de les sancions aplicades. L'objectiu del règim sancionador no hauria de ser només vetllar pel bon funcionament del servei, prevenint conductes disruptives d'una bona convivència entre els joves, sinó també procurar dur a terme la funció eminentment socialitzadora del servei, d'adquisició de bons hàbits de convivència.
I d'altra banda, el Síndic també demana que el règim sancionador vetlli per tal que en l'aplicació de sancions els joves residents tinguin les màximes garanties procedimentals i també de respecte a drets bàsics.
En el cas de sancions que comportin l'expulsió del jove del servei, el procediment sancionador ha d'aplicar mesures addicionals, especialment rellevants ateses les conseqüències greus que suposa per a la vida d'aquests joves rebre una sanció d'expulsió, com ara:
- La notificació de la sanció d'expulsió al Consorci de Serveis Socials.
- L'existència de mecanismes de revisió i validació de la sanció d'expulsió per part de terceres persones alienes a la detecció de les faltes, per garantir l'objectivitat en l'ús d'aquesta mesura.
- L'existència d'un procediment que vetlli pel dret a ser escoltat per part dels joves afectats, i que permeti presentar algun tipus d'al·legació.
- La delimitació de les persones que tenen competència per aplicar la sanció d'expulsió, amb requeriments d'un cert grau de professionalitat o de coneixement de la matèria, especialment si aquests pisos disposen de voluntariat.
- La previsió de derivació d'aquests joves a altres recursos residencials de la xarxa d'adults, amb l'acord de la persona afectada, per evitar que aquesta expulsió aboqui aquests joves a una situació d'extrema vulnerabilitat social, d'indigència sense sostre.
En vista d'aquestes consideracions, doncs, el Síndic demana al Consorci de Serveis Socials de Barcelona que, en coordinació amb les entitats proveïdores d'aquests serveis, revisi els reglaments de funcionament intern d'aquests pisos i els règims sancionadors.