Resolució
Q-00699/2014 Disconformitat amb la manca d'actuació davant la situació d'assetjament que pateix un alumne en una escola de Badalona

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 06/02/2014
Data de l'últim moviment 19/03/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'actuació davant la situació d'assetjament que pateix el seu fill en una escola de Badalona.

Addueix que l'infant està sent assetjat pels seus companys d'escola des del curs 2011-2012, i els pares van posar el director del centre i diversos professors al corrent dels fets, però mai no es va fer res per evitar aquesta situació. L'única solució que se'ls va oferir va ser canviar l'alumne d'escola. Per aquest motiu, el 28 de gener de 2014 van decidir presentar una reclamació a l'inspector de zona.

Contingut

L'informe del Departament d'Ensenyament exposa que el director del centre va manifestar a l'inspector que no havien detectat cap comportament diferent en l'alumne i que la seva tutora tampoc havia rebut cap queixa d'ell sobre els suposats assetjaments dels seus companys. També s'indica que el dia 10 de febrer de 2014 el director del centre va convocar els pares de l'alumne i els va exposar que el seu fill té un comportament normal a l'escola, però que atesa la inquietud de la família s'activaria un protocol d'actuacions. L'informe deixa constància que durant tot aquest temps s'ha fet el seguiment del protocol activat i s'ha observat un comportament escolar normal en l'alumne.

Per tant, el Departament conclou que el fill del promotor no ha patit cap situació d'assetjament per part dels seus companys al centre i que des de l'escola es continuarà fent el seguiment del protocol fins a final de curs i serà aleshores quan, conjuntament amb la família, s'avaluarà la conveniència de finalitzar el protocol i donar més normalitat a l'escolarització de l'alumne.

Tot i aquesta informació, el Síndic posa de manifest que alguns aspectes de l'informe no coincideixen amb el relat que en fa la família (per exemple, la família addueix que el director sí que tenia informació dels fets, perquè havien estat comunicats a la direcció en diverses reunions, i que la comunicació entre la direcció i la família és en realitat més escassa del que s'indica a l'informe). Aquesta institució també recorda que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, disposa en l'article 31.6 que correspon al Departament d'Ensenyament adoptar mesures i iniciatives per fomentar la convivència en els centres i la resolució pacífica dels conflictes.

Per tant, tenint en compte que actualment s'està aplicant un protocol d'actuacions, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que adopti mesures amb l'objectiu de:

1. Treballar tècniques amb els alumnes d'aquest grup classe per fomentar la cohesió de grup, el sentit de comunitat i de pertinença per aprendre a resoldre els problemes des del respecte mutu i l'exclusió total de qualsevol forma de violència en les relacions entre iguals.

2. Establir mesures per identificar des del centre les necessitats que presenti l'alumne, per mitjà de canals de participació com ara l'escolta directa de l'alumne afectat i de la resta del grup aula, a banda de l'observació de signes indirectes que pugui presentar l'alumne, a fi d'intervenir immediatament davant de qualsevol tipus de comportament agressiu (físic o psíquic) entre companys.

3. Incrementar el treball de seguiment i col·laboració entre centre i família, tenint en compte el temps transcorregut des que els pares de l'alumne van mantenir una entrevista amb l'inspector del centre i el llarg període de temps que la família ha anat comunicant al centre incidents referits a la dinàmica relacional del grup de companys vers el seu fill.

4. Conèixer si l'EAP ha intervingut en aquest cas, la data de la intervenció i, si escau, la seva valoració de la relació entre iguals en aquest grup aula.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/02/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/04/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/05/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/05/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
11/07/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
02/10/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
17/03/2015 Departament d'Ensenyament Irregularitat
18/03/2015 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Irregularitat
19/03/2015 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat