La promotora de la queixa exposa la situació d'assetjament escolar que pateix el seu fill en una escola de Gavà.
Explica que, en vista de l'empitjorament de l'estat anímic de l'alumne, la família va decidir que iniciés un tractament psicològic; i que la psicòloga es va reunir amb la tutora de l'alumne per explicar-li la realitat que vivia l'infant, però no es van fer actuacions pedagògiques per resoldre el problema.
Finalment, van sol·licitar un canvi d'escola el 30 de gener de 2012, però la Inspecció d'Ensenyament els el va denegar al·legant que calia seguir els procediments ordinaris i fer la preinscripció pel curs vinent.
De l'informe tramès pel Departament d'Ensenyament es desprèn que la Inspecció conclou que aquest alumne no va patir assetjament per part dels seus companys, però que es va activar el protocol d'assetjament el mes de febrer i es van prendre mesures educatives i organitzatives per millorar la convivència al centre.
Tot i que el Síndic valora positivament les actuacions que es descriuen en l'informe, fa una sèrie de consideracions arran de dues qüestions que considera preocupants.
En primer lloc, tot i que s'afirma que l'alumne en qüestió no va patir una situació d'assetjament escolar, la Inspecció constata que es van produir diversos fets aïllats des del curs anterior que s'han anat treballant des de l'escola. En aquest sentit, el Síndic recorda que un dels elements de l'assetjament escolar és la repetició i la continuïtat en el temps, per la qual cosa, si es fa referència a diversos episodis d'agressions verbals i físiques cal considerar que són compatibles amb una situació d'assetjament.
En segon lloc, en l'informe es fa constar que ?els problemes s'han produït exclusivament en els moments d'esbarjo, en la franja del pati o en el lleure del menjador?. Pel que fa a aquesta qüestió, tal com el Síndic ja va fer constar en l'informe ?Convivència i conflictes als centres educatius? presentat l'any 2006 al Parlament, cal establir una vigilància especial a l'hora d'esbarjo, a les escales i a les zones de pas, i garantir l'observació i la supervisió educativa dels temps i els espais no lectius (temps d'esbarjo, menjador, transport) per evitar situacions de conflicte, que de vegades es produeixen en moments aliens a la classe.
Per tot això, i a fi d'evitar que situacions com la descrita es tornin a produir, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament, d'una banda, que durant el primer trimestre del curs 2012-2013 els diferents serveis educatius facin el seguiment de la situació de l'alumne en qüestió al nou centre escolar; i de l'altra, que es revisi la supervisió dels alumnes en els espais d'esbarjo i de menjador a l'escola on assistia aquest alumne per garantir que no es produeixen agressions verbals ni físiques entre alumnes.