Resolució
Q-00739/2011 Disconformitat amb la denegació del finançament econòmic d'un tractament dental

Matèries
Polítiques socials
Salut
Prestacions sanitàries
Data d'inici 10/02/2011
Data de l'últim moviment 21/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Síndic Municipal de Greuges de Sabadell Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la denegació del finançament econòmic d'un tractament dental per a la seva filla, que pateix agenèsia dental múltiple.

Exposa que el febrer de 2009 el Servei Català de la Salut li va comunicar que s'havia denegat la seva sol·licitud, si bé li demanava informes complementaris acreditatius de la necessitat del tractament.

Posteriorment, el febrer de 2010, se li va programar consulta al Servei de Maxil·lofacial de l'Hospital de Sant Joan de Déu; i finalment, el desembre de 2010, va rebre una nova comunicació del Servei Català de la Salut en què se li indicava que el tractament no està finançat per la sanitat pública.

Contingut

Un cop estudiada la documentació de què es disposa, el Síndic conclou que la decisió de no finançar el tractament de la filla de la promotora s'adequa a les previsions del Reial decret 1030/2006, de 15 de setembre, pel qual s'estableix la cartera de serveis comuns del Sistema Nacional de Salut, i en aquest sentit no es pot considerar irregular.

Això no obstant, cal dir que les explicacions contingudes en el darrer informe del Departament de Salut no coincideixen amb els arguments que el Servei Català de la Salut va expressar a la persona interessada.

Així, el Servei Català de la Salut indicava inicialment com a causa de la denegació el fet que no hi havia una causa genètica heretada. En canvi, la causa que ara s'al·lega és que no hi ha afectació de la funcionalitat i compromís de la via aèria, i s'indica que no resulta determinant l'origen de la patologia.

Amb relació a això, cal recordar que les persones usuàries del sistema sanitari públic tenen dret a rebre informació sobre les prestacions a què poden accedir, els requisits, els procediments d'accés i les condicions en què seran prestades. A més, els serveis sanitaris i els seus professionals han d'actuar de manera coherent per fer efectiu aquest dret, segons preveu la Llei general de sanitat i la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària.

En aquest cas concret, la informació tramesa a la persona interessada sobre els motius pels quals es denegava el finançament del tractament odontològic a la seva filla resulta poc precisa. 

El Síndic considera que, a fi d'aclarir aquesta situació i facilitar a la persona interessada la informació convenient, seria aconsellable que el Servei Català de la Salut trametés a aquesta persona un escrit explicatiu i aclaridor d'aquestes qüestions que inclogués el detall de les previsions generals pel que fa a la cobertura o no d'aquests tractaments; les circumstàncies que efectivament es tenen en compte per al finançament, en condicions d'excepcionalitat, d'aquest tipus de tractaments; i la valoració concreta que s'ha fet d'aquestes circumstàncies amb relació al cas de la seva filla.

De conformitat amb això, el Síndic suggereix al Departament de Salut que prengui les mesures oportunes per fer arribar a la persona interessada un escrit explicatiu i aclaridor sobre la valoració del cas de la seva filla i els motius pels quals se li ha denegat la cobertura, amb caràcter excepcional, d'aquest tractament.

Tramitació

Data Administració Tràmit

08/03/2011 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/05/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/07/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/10/2011 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
24/01/2012 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/02/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/04/2012 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/07/2012 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/09/2012 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/12/2012 Departament de Salut Seguiment finalitzat
21/12/2012 Síndic Municipal de Greuges de Sabadell Comunicació a l'Ombudsman del seguiment finalitzat