Resolució
Q-00749/2011 Disconformitat amb el Consell Comarcal de l'Alt Empordà per la denegació d'un ajut de menjador sol·licitat el setembre de 2010.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Beques i ajuts
Data d'inici 10/02/2011
Data de l'últim moviment 12/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consell Comarcal de l'Alt Empordà Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada, mare de tres alumnes escolaritzats a l'escola Les Mèlies de Vilafant, manifesta la seva disconformitat amb la denegació de l'ajut de menjador que va sol·licitar el setembre de 2010.

Exposa que el mes de novembre de 2010 l'escola els va comunicar que el Consell Comarcal els havia denegat l'ajut de menjador, però en aquesta comunicació no hi constava cap fonament jurídic ni raonament legal que fonamentés la denegació.

Dins del termini establert, la família va presentar un recurs que va ser desestimat, desestimació que tampoc no està fonamentada i que adduïa una "reconducció" dels pressupostos del Consell Comarcal.

Segons les persones interessades, aquesta manca de fonamentació de la decisió els col·loca en una situació d'indefensió, ja que desconeixen els motius pels quals els ha estat denegat l'ajut. En aquest sentit, la promotora assenyala que mentre els seus fills bessons no van tenir tres anys van percebre l'ajut de menjador per al fill gran, i en aquell moment la persona interessada disposava dels ingressos corresponents a una jornada laboral sencera. Tanmateix, el 2011 se'ls ha denegat l'ajut quan, en canvi, s'ha produït una reducció dels seus ingressos, ja que ha demanat una reducció de la jornada laboral. 

Finalment, la persona interessada demana ser informada respecte de la previsió que "els ajuts de menjador són per a les famílies amb necessitats que han d'utilitzar el servei", en el sentit de conèixer quin tipus de situacions queden incloses dins d'aquest epígraf.

Contingut

De la documentació tramesa pel Consell Comarcal de l'Alt Empordà, se'n desprèn que les sol·licituds que va presentar la persona interessada, d'acord amb el barem que contenen les bases per a la concessió d'aquests ajuts, van obtenir únicament la puntuació d'1,5 punts, que són els corresponents a les famílies amb tres fills, sense que li pogués ser atorgada la puntuació corresponent a la renda per càpita. 

Tot i això, el Síndic considera que el Consell Comarcal hauria d'haver facilitat a la promotora informació relativa a les causes de denegació dels ajuts. Així mateix, el Síndic també ha observat que alguns dels criteris de baremació tinguts en compte per a l'atorgament dels ajuts podrien no estar inclosos en el document que conté les bases de la convocatòria, sinó en un document annex.

Per tot això, el Síndic s'ha tornat a adreçar al Consell Comarcal de l'Alt Empordà i li ha fet arribar les consideracions següents:

D'una banda, entre la documentació que ha facilitat el Consell, hi consta un document amb l'encapçalament Curs 2010/11, el centre i l'alumne. Aquest document conté un apartat referent a les dades econòmiques, que inclou tres subapartats, referents a la renda per càpita, la situació laboral i les despeses d'habitatge, amb les puntuacions corresponents. 

Tanmateix, en revisar les bases per a la concessió dels ajuts facilitades pel Consell Comarcal i també les que apareixen a la pàgina web d'aquest organisme, no hi consta incorporat aquest document, ni tampoc alguns dels criteris i les puntuacions que conté, com ara els referents a la situació laboral, les despeses d'habitatge, família monoparental o infant en acolliment. 

En aquest sentit, el Síndic demana al Consell Comarcal que l'informi sobre si el document en qüestió en què es detallen els conceptes esmentats, les puntuacions i el barem s'inclou dins de les bases de la convocatòria, i quina difusió se'n fa entre les famílies.

Altrament, el Síndic considera que la totalitat de la informació relativa als criteris de valoració de les condicions socials, econòmiques o familiars dels sol·licitants i la seva baremació, i també el barem que determina la puntuació mínima per rebre els ajuts, haurien de formar part les bases de la convocatòria i ser objecte de la publicitat corresponent.

En aquest sentit, cal recordar que les bases de la convocatòria constitueixen la norma per la qual es regeix l'atorgament dels ajuts, i com a tal ha de concretar els criteris objectius d'atorgament de la subvenció i, si escau, la ponderació d'aquests criteris, segons estableix l'article 17.3.e) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

D'altra banda, un cop estudiada la documentació facilitada per la família reclamant, el Síndic ha pogut observar que la notificació de la denegació de l'ajut es va dur a terme per mitjà d'un escrit de data 11 de novembre que l'escola va fer arribar a les persones interessades, en què es feia constar que el Consell Comarcal els notificava la denegació de l'ajut. 

En aquest escrit es fa menció a la possibilitat de recórrer aquesta decisió presentant un recurs de reposició, però en canvi no es fa cap esment dels motius que fonamenten la decisió, en aquest cas relatius a la puntuació obtinguda i a l'aplicació del barem de puntuació previst a les bases de la convocatòria. Tampoc en la resolució del recurs de reposició no es fa esment dels motius que fonamenten la desestimació.

Tot i això, la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix a l'article 22 que el dret dels ciutadans a una bona administració inclou el dret que les decisions de les administracions públiques estiguin motivades en els supòsits establerts legalment. La Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú estableix, al seu torn, que han de ser motivats els actes que limiten interessos legítims (article 54).

Així mateix, el Codi de bones pràctiques administratives aprovat pel Síndic inclou el deure de motivació de les decisions de l'Administració. Val a dir que aquest deure és coherent amb el principi de transparència que també recull la Llei 26/2010 en l'article 31, i en aquest cas resulta imprescindible perquè les persones interessades puguin conèixer les causes de denegació de l'ajut, valorar la possible existència d'errors en la tramitació de la sol·licitud i disposar d'arguments per a la presentació d'un eventual recurs en cas que ho considerin convenient.

D'acord amb això, el Síndic suggereix al Consell Comarcal de l'Alt Empordà que, com ja es fa amb altres beques d'estudis i llibres que s'atorguen en l'àmbit de l'educació, amb caràcter general es motivin les resolucions denegatòries dels ajuts que atorga aquest consell comarcal.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/02/2011 Consell Comarcal de l'Alt Empordà Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/03/2011 Consell Comarcal de l'Alt Empordà Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/03/2011 Consell Comarcal de l'Alt Empordà Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/06/2011 Consell Comarcal de l'Alt Empordà Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/10/2011 Consell Comarcal de l'Alt Empordà Reiteració posterior a la primera
16/11/2011 Consell Comarcal de l'Alt Empordà Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/12/2011 Consell Comarcal de l'Alt Empordà Resolució