La promotora es queixa perquè una metgessa del Centre d'Atenció Primària Sardenya no la va atendre quan van sol·licitar atenció domiciliària i perquè l'han derivat de manera preferent al Servei de Traumatologia de l'Hospital de Sant Pau fa dos mesos i mig i encara no té cap notícia.
També es queixa perquè l'Administració sanitària no ha contestat les seves reclamacions.
El Departament de Salut informa que entre octubre i desembre de 2009 es van produir tot un seguit de visites, que la persona interessada té assignat l'equip d'atenció primària (en endavant EAP) Camp de l'Arpa per lliure elecció, però que l'atenció domiciliària la fa l'EAP Sardenya, que és el que té assignat per domicili, i que ambdós ambulatoris es van coordinar per poder fer-li un seguiment assistencial més integral. El Departament també tramet una còpia del correu electrònic que es va enviar el 28 d'abril, com a resposta a la reclamació presentada pels familiars de la pacient.
Respecte de la llista d'espera perquè la visitessin al servei de traumatologia, entén que es refereix al servei de dermatologia i, pel que fa al procediment que l'afectava, li van donar l'alta el 25 de març passat.
Un cop estudiada tota la informació, el Síndic fa les consideracions següents:
Pel que fa al primer punt, la promotora es queixava per la manca d'atenció correcta i el seguiment a domicili de les malalties; la desatenció de les sol·licituds de visites domiciliàries; la manca de consideració dels professionals envers els malats que esperen la seva visita; l'atenció telefònica com a substitutiva de la domiciliària; els desplaçaments innecessaris al centre; problemes per a trasllats en ambulàncies o taxis, i per la manca d'ajuda sol·licitada a l'assistent social.
En el correu electrònic que sis mesos després (el 28 d'abril) es va fer arribar als familiars com a resposta a la seva reclamació, es relaciona tot un seguit de visites i contactes telefònics amb la pacient entre els dies 19 i 30 d'octubre i se li explica que l'equip competent per efectuar les visites domiciliàries és el que correspon al seu domicili, en aquest cas l'EAP Sardenya, però que hi ha hagut un contacte de coordinació entre aquest equip i l'EAP Camp de l'Arpa, equip elegit lliurement per la persona usuària. Finalment, un metge de l'EAP Sardenya es posa a la seva disposició per donar-li totes les explicacions que li calguin sobre el seu procés assistencial.
Tanmateix, no se li dóna resposta a totes les qüestions que la promotora de la queixa planteja en la seva reclamació.
Pel que fa al segon punt, la visita de què estava pendent a l'Hospital de Sant Pau, la promotora de la queixa feia referència a una visita preferent al servei de traumatologia després que la seva mare es trenqués la mà dreta. D?aquest punt el Departament no n?informa.
Per això, el Síndic suggereix al Departament de Salut que faci arribar als familiars de la interessada un escrit que doni resposta a totes les qüestions que es plantegen en les seves reclamacions. També demana que facin arribar a aquesta institució una còpia d'aquest escrit.
Finalment, indica que crida especialment l'atenció que en el correu electrònic que s'ha fet arribar als familiars de la persona usuària s'esmenti, entre els motius pels quals se li contesta amb retard, la intervenció del Síndic en aquest cas.
El Síndic no comprèn com aquesta intervenció pot ser adduïda com a motiu de retard, en primer lloc perquè no hi ha cap actuació que calgui fer arran de la intervenció d'aquesta institució que suposi o justifiqui retardar, encara més, la resposta a una reclamació i, en segon lloc, i pel que fa a aquest cas concret, quan la promotora va demanar la intervenció del Síndic ja havien passat cinc mesos des que va presentar la reclamació, temps que supera el termini legal i el prudent per contestar la reclamació. A més, no va ser fins el 28 d'abril, un mes i mig després d'aquesta intervenció, que se li va enviar el correu electrònic.
Ans al contrari, el Síndic de Greuges supervisa l'activitat de les administracions a què fa referència l'Estatut i en cap cas la seva intervenció pot justificar un retard en l'actuació administrativa i, encara menys, es pot transmetre a la persona interessada, que ha acudit al Síndic precisament per la manca de resposta de l'Administració, que la seva intervenció ha causat encara més retard.
Per tant, el Síndic recorda al Departament que adoptin les mesures que considerin oportunes perquè això no torni a succeir en cap altre cas.