Resolució
Q-00885/2010 Manca de resposta del Departament d'Acció Social i Ciutadania a una sol·licitud d'accés a un expedient de dependència.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 25/02/2010
Data de l'últim moviment 23/02/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada mostra la seva disconformitat amb relació al procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret a les prestacions i als serveis vinculats.

La promotora de la queixa informa que, mitjançant l'escrit de 28 d'agost de 2009, va sol·licitar al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) tenir accés al seu expedient de dependència, d'acord amb l'article 35.a) de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. En data d'avui, manifesta que se li ha vulnerat el dret esmentat, ja que no ha rebut cap resposta per escrit a la seva sol·licitud.

Contingut

El DASC va informar que el 3 de novembre de 2010 va tenir lloc el judici sobre la situació que plantejava la persona interessada i respecte al qual encara no s'havia dictat sentència. 

Sens perjudici que aquest procediment hagi estat objecte de diverses actuacions judicials, el Síndic recorda a l'actual Departament de Benestar Social i Família que el motiu de la queixa que es planteja en aquest expedient té relació amb la possible vulneració del que recull l'article 35.a) de la Llei 30/1992.

Així, la reclamant, mitjançant l'escrit de 28 d'agost de 2009, va sol·licitar davant el Departament tenir accés al seu expedient, sol·licitud que no es va atendre ni respecte de la qual no es va donar resposta escrita. 

En vista que la resposta rebuda no inclou cap informació respecte d'aquesta qüestió, el Síndic recorda, d'acord amb el Codi de bones pràctiques administratives, el deure de l'Administració de donar resposta escrita a les qüestions que les persones li plantegin també per escrit, tant en el marc d'un procediment administratiu com quan formulin suggeriments, propostes, queixes o demandes d'informació. 

D'una altra banda, l'article 35.a) de la Llei 30/1992 estableix el dret que tenen els ciutadans "a conèixer, en qualsevol moment, l'estat de tramitació dels procediments en els quals tinguin la condició de persones interessades, i obtenir còpies dels documents que s'hi contenen".

Addicionalment, l'article 22 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix el dret dels ciutadans a una bona administració i, en aquest cas, "el dret a conèixer en qualsevol moment l'estat de tramitació dels procediment en què són persones interessades".

Finalment, el Síndic recorda el deure de l'Administració de facilitar la informació o la documentació sol·licitada pel Síndic per tal de resoldre la queixa de manera adequada i, en tot cas, demana al Departament que informi dels motius de la demora en la seva tramesa. 

Amb aquests recordatoris, es finalitzen les actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/04/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
24/08/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència- BOE.299 (15/12/2006)

Expedients Relacionats

Q-01034/2010