La promotora de la queixa exposa que el seu fill, amb dificultats d'aprenentatge, ha estat escolaritzat fins ara a un centre d'educació infantil i primària de l'Hospitalet de Llobregat, però que actualment el centre li ha comunicat que l'alumne hauria d'escolaritzar-se en un centre d'educació especial atès que no hi ha prou places vacants d'unitats de suport a l'educació especial (en endavant USEE) en aquest centre escolar.
De la resposta del Departament d'Ensenyament, se'n desprèn, en primer lloc, que el dictamen de l'equip d'assessorament i orientació psicopedagòcia (en endavant EAP) recomana que s'escolaritzi l'alumne en un centre d'educació especial (en endavant CEE), si bé també assenyala que en cas que es creïn més places d'USEE, aquest infant seria un candidat a assistir-hi. En segon lloc s'observa que els pares van triar un CEE a Barcelona. I finalment, que no hi ha places vacants a les cinc USEE de l'Hospitalet de Llobregat. Aquestes cinc USEE sumen quaranta-cinc places, algunes tenen ampliació de ràtio i es constata que han estat proposats per dictamen a aquest tipus d'escolarització trenta-sis alumnes.
A part d'aquesta informació, el Síndic constata que no s'informa de la previsió de noves USEE al municipi i tampoc no es concreta si aquestes propostes de plaça USEE són de nova incorporació als quaranta-cinc alumnes que ja en gaudeixen.
Per aquest motiu, suggereix al Departament d'Ensenyament el següent:
En primer lloc, que, amb caràcter general, sempre que l'EAP valori que un alumne amb necessitats educatives especials pot ser escolaritzat en una USEE, s'esgotin totes les possibilitats per oferir-li aquest tipus d'escolarització.
En segon lloc, que es consideri la necessitat urgent de crear places USEE al municipi de l'Hospitalet de Llobregat, atesa la situació que es reflecteix del tràmit d'aquesta queixa.
I finalment, que s'adoptin les mesures necessàries per crear noves USEE en aquelles zones en què el nombre de places d'aquestes unitats sigui inferior al nombre d'alumnes recomanats en el dictamen, a fi d'ajustar el tipus d'escolarització a les necessitats de l'alumnat.