Resolució
AO-00898/2011 Actuació d'ofici per estudiar l'elevada concentració d'alumnat d'ètnia gitana i d'origen estranger a l'institut d'estudis secundaris Eugeni d'Ors de Badalona, la manca de recursos adequats per a l'atenció educativa d'aquest alumnat i l'elevat índex de fracàs escolar al centre.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 17/02/2011
Data de l'últim moviment 10/12/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

En data 13 de gener de 2011, el Síndic va visitar l'institut d'estudis secundaris (en endavant IES) Eugeni d'Ors de Badalona, que té una elevada concentració d'alumnat d'ètnia gitana i d'origen estranger, i uns resultats acadèmics no gaire positius.

En el marc d'aquesta visita, es va poder constatar que aquest IES ha avançat en la reducció dels conflictes interètnics que es produïen temps enrere i en la reducció de l'absentisme existent, però també que el dret a una educació de qualitat no es garanteix plenament.

Entre altres aspectes, es va poder constatar una manca de recursos adequats per a l'atenció educativa d'aquest alumnat (massificació de l'aula d'acollida, manca del programa Educat1x1, elevada rotació i baixes del professorat, etc.). 

Segons sembla, a més, en els darrers temps s'han hagut d'augmentar les ràtios, s'han hagut d'incorporar classes de reforç amb recursos propis del centre, s'han vist reduïts alguns recursos, etc.

Contingut

L'informe tramès pel Departament d'Ensenyament, a banda de fer referència a mancances educatives estructurals relacionades amb la composició social del centre i amb els seus resultats acadèmics, i també a millores assolides en els darrers temps relacionades amb la reducció de l'absentisme crònic o greu i dels conflictes o amb l'adequació dels espais, fa esment a diversos dèficits en l'organització i el funcionament del centre que han de ser objecte d'intervenció i millora del Departament d'Ensenyament. 

Entre altres mancances, l'informe posa en relleu: dificultats i reticències d'una part de la plantilla de professorat a l'hora d'incorporar millores per atendre la diversitat de l'alumnat; dificultats derivades de les estratègies d'organització i gestió que han articulat la resposta a les necessitats de l'alumnat; necessitat d'una millor articulació dels recursos de què disposa l'IES per donar una millor resposta a les necessitats educatives existents; etc. Alguns d'aquests dèficits van ser constatats pel Síndic en el marc de la visita que es va fer al centre. 

Tanmateix, el Departament d'Ensenyament indica que s'esforçarà per donar el suport adient als professionals d'aquest IES per tal de consolidar un procés de millora del centre, encara incipient. 

En la línia d'aquest compromís, i en vista dels dèficits detectats, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que articuli un pla específic de millora del centre que permeti consolidar definitivament aquest procés de millora, i que l'informi de les actuacions concretes que es prevegin per donar resposta als dèficits detectats.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/03/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/06/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/06/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/10/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/10/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/11/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/02/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/05/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/07/2012 Departament d'Ensenyament Resolució
10/12/2012 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat