Resolució
Q-00915/2011 Manca de resolució del Departament de Justícia d'un recurs interposat en data 9 de setembre de 2010.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 18/02/2011
Data de l'últim moviment 13/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Justícia Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, funcionària del cos de gestió d'administració, manifesta la seva disconformitat amb la manca de resolució del recurs que va interposar en data 9 de setembre de 2010, mitjançant el qual impugnava la Resolució de 16 de juliol de 2010 de modificació de l'annex de la Resolució de 16 de novembre de 2009, per la qual s'adscriuen a la Gerència Territorial de la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l'Hospitalet de Llobregat del Departament de Justícia diverses persones. 

La persona interessada al·legava, en síntesi, que no s'havia presentat al concurs general de mèrits i capacitats per proveir llocs de treball de l'escala de gestió d'administració general del cos de gestió de la Generalitat perquè desconeixia que el seu lloc de treball es traslladaria a la Ciutat de la Justícia.

Contingut

En vista de l'informe tramès pel Departament de Justícia, el Síndic li ha fet arribar les consideracions següents: 

La promotora va prendre possessió del seu lloc de treball l'1 de novembre de 2008, data en què va cessar per seguir amb l'excedència voluntària per tenir cura de la seva filla, iniciada un mes abans en l'anterior departament en què prestava els seus serveis dintre del cos administratiu d'administració.

El 22 de maig de 2009 va aparèixer publicat en el DOGC la Resolució GAP/1412/2009, de 18 de maig, per proveir llocs de treball del cos de gestió, però la persona interessada no s'hi va presentar perquè desconeixia que el seu lloc de treball havia estat objecte d'una mesura de racionalització de l'organització. 

En l'escrit del Departament de Justícia i en la resolució del recurs s'assenyala que d'acord amb les bases de la convocatòria no hi havia impediment perquè la persona interessada s'hi pogués presentar, perquè reunia els requisits temporals i de participació establerts. Tanmateix, la convocatòria estableix que per poder-hi participar les persones funcionàries han d'haver romàs en el lloc de treball amb destinació definitiva des del qual es concursa un mínim de dos anys, llevat que es concursi per a llocs del mateix departament. La persona interessada feia menys de dos anys que ocupava el seu lloc, per la qual cosa és raonable entendre que no tingués un interès especial a proveir un lloc en el mateix departament, llevat que hagués sabut el canvi d'ubicació física del seu lloc de treball.

Segons indica l'informe del Departament, el procés de trasllat del personal a la Ciutat de la Justícia era de coneixement públic. Tanmateix, no tots els llocs de treball van resultar afectats pel trasllat, de manera que es van fixar uns criteris -inclosos a la Memòria justificativa del canvi d'adscripció del lloc de treball, de 27 d'abril de 2009- per establir les persones que haurien de ser traslladades. 

Del personal tècnic adscrit a la Gerència Territorial de Barcelona Ciutat es va decidir que es traslladarien tres tècnics de gestió. Els criteris per al trasllat es van determinar en funció del servei en què desenvolupaven les seves tasques. 

Tenint en compte aquesta informació, el Síndic ha suggerit al Departament de Justícia que reconsideri la seva decisió pels motius següents: 

En primer lloc, es pot afirmar que a la data en què es va publicar la convocatòria del concurs de mèrits en el DOGC, el 18 de maig, la perosna interessada no hi podia participar perquè no complia el requisit temporal de dos anys en el lloc de destinació definitiva, llevat que hagués estat interessada a proveir un lloc del mateix Departament, supòsit en què no està prevista aquesta limitació temporal.

És raonable pensar que una persona que es troba en excedència voluntària per tenir cura d'un fill i que no ha desenvolupat encara les tasques assignades al seu lloc no estigui interessada a ocupar un altre lloc del mateix Departament, llevat que es produeixi un canvi rellevant en les característiques del lloc, com ara la ubicació física, que puguin dur-la a valorar l'opció de prendre part a la convocatòria per proveir algun altre lloc del mateix departament. Tanmateix, el procediment seguit pel Departament en aquest afer no ha permès a la persona interessada que pogués arribar a fer aquest plantejament i optar per participar en el concurs.

En segon lloc, el Departament manifesta que el trasllat de personal a la Ciutat de la Justícia es va difondre tant per la intranet del Departament com pels mitjans de comunicació, per la qual cosa la persona interessada podia haver mostrat interès a conèixer si el seu lloc es trobava o no afectat pel trasllat. Cal remarcar  que no tots els llocs de treball es van traslladar a la Ciutat de la Justícia. També cal descartar la informació que recullen els mitjans de comunicació, que no són sempre prou exactes; i, d'altra banda, no s'ha d'oblidar que la persona interessada estava en situació d'excedència voluntària per tenir cura d'un fill i que, en aquestes situacions, és òbvia la desconnexió que hi pot haver en els afers laborals. A més a més, si el Departament havia donat mostres de mantenir-la informada en tot allò que la pogués afectar, és comprensible esperar que fos el Departament qui la tingués al corrent de qualsevol canvi, informació que s'hauria d'haver fet extensiva a tots els afectats pel trasllat forçós.

En tercer lloc, és fonamental tenir en compte que la Memòria justificativa del canvi d'adscripció de llocs de treball és de 27 d'abril de 2009, i es va notificar a la Junta de Personal dels Serveis Centrals i dels Serveis Territorials a Barcelona. Ara bé, la comunicació de la Memòria a la Junta de Personal, com a òrgan de representació dels funcionaris, no hauria d'excloure la comunicació dels canvis a tots els funcionaris afectats -amb independència de la situació administrativa en què es trobin- la identificació dels quals ja estava feta molt abans de la publicació de la convocatòria del concurs. 

En quart lloc, del contingut de la resolució del recurs de reposició s'entén que tots els llocs de treball del Servei de Suport Judicial de la Gerència Territorial de Barcelona Ciutat es van traslladar a la Ciutat de la Justícia; mentre que el Servei de Gestió Econòmica de la Gerència només es va traslladar en part, de manera que el tècnic de gestió que tenia assignades funcions de gestió econòmica es va mantenir a la Gerència de Barcelona-Ciutat. Així doncs, els criteris previstos eren que en els casos de trasllat total, tant per la funció com per la ubicació física, tots els funcionaris s'havien de traslladar; mentre que en els casos de trasllat parcial es va prioritzar la voluntarietat dels funcionaris per ser traslladats o romandre a la seva ubicació.

Segons s'indica en l'informe, en el moment en què la persona interessada es va reincorporar al lloc de treball, el 16 de setembre de 2009, se li van modificar les funcions assignades al lloc, i va passar a fer tasques de gestió econòmica. 

D'altra banda, a l'escrit que el secretari general del Departament va trametre a la persona interessada el 30 de juliol de 2010, es fa constar que el fet que se li hagin assignat funcions de gestió econòmica no pot fer retrotraure els efectes del trasllat, perquè és un canvi produït amb posterioritat al trasllat efectiu del lloc de treball.

Finalment, es fa constar que per acord de la Comissió Tècnica de la Funció Pública (en endavant CTFP) de 13 d'octubre de 2009, d'actualització de la relació de llocs de treball de personal funcionari del Departament de Justícia, es va modificar la unitat orgànica de destinació del lloc reservat a la persona interessada, en el sentit d'adscriure'l a la Gerència Territorial de la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l'Hospitalet de Llobregat, amb efectes de 18 de maig de 2009, data en què s'havia previst fer efectiu el trasllat del seu lloc de treball. En canvi, de conformitat amb l'article 124.2 del Decret 123/1997, les noves adscripcions de llocs no podran fer-se sense un canvi previ en la relació de llocs de treball corresponent. 

És evident que tot i les manifestacions del Departament de Justícia sobre el fet que els canvis no tenen efectes retroactius, en aquest cas, en no haver-se respectat l'ordre -primer l'acord de la CTFP i segon l'adscripció i el trasllat al lloc- l'acord de la CTFP va haver de tenir efectes retroactius.

En últim terme, per a la posada en funcionament de la Ciutat de la Justícia es va crear un programa al capdavant del qual hi havia una direcció que tenia entre altres funcions, planificar i supervisar el pla de mobilitat interna, i proposar i executar el pla de comunicació de la posada en marxa de tot l'equipament, i també coordinar la informació corresponent al desenvolupament de tota l'actuació. Probablement, és en el marc d'aquest pla que s'hauria d'haver previst la comunicació del trasllat forçós dels funcionaris afectats, sens perjudici de les resolucions d'adscripció dictades.

Per tot això, el Síndic ha assenyalat al Departament de Justícia que atès que no es va preveure, en la planificació del pla de mobilitat interna i en la coordinació de la informació corresponent al desenvolupament de l'actuació que afectava el personal, la comunicació del canvi d'ubicació física, per trasllat forçós, del lloc de treball de la persona interessada quan a la Memòria de 27 d'abril de 2009 ja es feia constar quins eren els afectats, no li va permetre disposar d'un element clau per decidir la seva participació en la convocatòria del concurs de mèrits publicada el 18 de maig de 2009, sense que serveixi de justificació de la manca de comunicació l'àmplia publicitat del trasllat, ja que no tots els llocs estaven afectats per aquesta situació.

Per aquest motiu el Síndic ha suggerit al Departament de Justícia que reconsideri la seva decisió en el sentit de trobar una alternativa que permeti a la persona interessada desenvolupar les seves tasques a la Gerència de Barcelona-Ciutat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

05/04/2011 Direcció de Serveis del Departament de Justícia Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/05/2011 Departament de Justícia Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/06/2011 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/09/2011 Departament de Justícia Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/10/2011 Departament de Justícia Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/10/2011 Departament de Justícia Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 24/2009, del 23 de desembre, del Síndic de Greuges- DOGC.5536 (30/12/2009)