Resolució
Q-00941/2014 Queixa relativa als defectes en la construcció i en les instal·lacions existents en un habitatge de protecció oficial

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Conservació i manteniment d'habitatges
Data d'inici 17/02/2014
Data de l'últim moviment 30/07/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Mataró Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

El promotor de la queixa, propietari d'un habitatge de protecció oficial adquirit l'any 2010 a una empresa municipal de Mataró, exposa que al seu dia va presentar una denúncia davant l'Agència de l'Habitatge de Catalunya amb relació als defectes en la construcció i en les instal·lacions existents en l'habitatge.

Segons es desprèn de la documentació de què es disposa, la denúncia del promotor va donar lloc a la tramitació d'un expedient per determinar la possible comissió d'infracció en matèria d'habitatge, en el marc del qual es va acordar, d'una banda, la imposar una multa solidària al director de l'execució de l'obra i a la constructora  i, de l'altra, imposar a l'empresa municipal l'obligació d'efectuar les obres de reparació necessàries per solucionar els defectes constructius constatats pels serveis d'habitatge de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya.

Un cop estudiat aquest assumpte, el Síndic fa suggeriments a diverses administracions: d'una banda, al Departament de Territori i Sostenibilitat del qual depèn l'Agència de l'Habitatge de Catalunya (en endavant AHC), i al Departament d'Empresa i Ocupació, del qual depèn l'Agència Catalana del Consum (en endavant ACC); i de l'altra, a l'Ajuntament de Mataró i a l'empresa promotora de l'habitatge.

En primer lloc, en relació amb el Departament de Territori i Sostenibilitat i el Departament d'Empresa i Ocupació, amb la finalitat de garantir una actuació més àgil i coordinada d'aquests departaments, i amb la finalitat d'evitar també que transcorrin els terminis legalment previstos de prescripció de les presumptes infraccions, es proposa la creació d'un protocol d'actuació per seguir davant de denúncies de fets relatius a la construcció, promoció i venda d'habitatges que poden ser constitutius d'infraccions en matèria d'habitatge i/o de consum, en el marc del qual es tingui en compte el següent marc d'actuació: 

1. Que quan l'AHC rebi una denúncia relacionada amb la construcció, promoció i venda d'habitatges que faci referència a fets que puguin ser considerats susceptibles  de constituir infracció en matèria de consum, es traslladi immediatament a l'ACC, amb independència de les actuacions que des de l'AHC s'iniciïn per investigar la possible comissió d'infraccions en matèria d'habitatge. 

2. En coherència amb això, quan sigui l'ACC la que rebi una denúncia relativa a la construcció, promoció i venda d'habitatges que faci referència a fets que puguin ser considerats susceptibles de constituir infracció en matèria d'habitatge, es traslladi immediatament a l'AHC, amb independència de les actuacions que des de l'ACC  s'iniciïn per investigar la possible comissió d'infraccions en matèria de consum. 

3. Que en els dos casos anteriors, es valori la possibilitat de traslladar de manera immediata la denúncia a la Direcció General Energia, Mines i Seguretat Industrial, en el cas que els fets denunciats en justifiquin la intervenció. 

4. Que s'estableixi un marc de col·laboració entre l'ACC i l'AHC a l'hora de compartir la informació que es derivi de les actuacions d'investigació i d'inspecció que es portin a terme per determinar la possible existència d'infraccions administratives en matèria d'habitatge i/o de consum. 

5. Que amb caràcter previ al trasllat de la denúncia des de l'Administració de la Generalitat de Catalunya als ajuntaments per a l'exercici de la competència sancionadora, en virtut del principi de subsidiarietat, es valori l'existència de possibles causes d'incompatibilitat, sobretot quan la denúncia faci referència a l'actuació d'empreses municipals. 

En segon lloc, en relació amb l'Ajuntament de Mataró i l'empresa municipal promotora dels habitatges, el Síndic posa de manifest que l'article 242-2 del Codi de consum de Catalunya determina que el venedor ha de lliurar a les persones consumidores un bé que sigui conforme al contracte de compravenda formalitzat, alhora que determina que el venedor respon de qualsevol manca de conformitat que hi hagi en el moment de lliurament del bé. En cas d'una manca de conformitat, es reconeix el dret del consumidor a la reparació o la substitució del bé, a la rebaixa del preu i a la resolució del contracte, d'acord amb el que estableix la normativa en matèria de garanties, la qual estableix un termini de dos anys per a l'exercici d'aquestes accions. 

En aquest cas concret, s'ha comprovat que des de l'11 de gener de 2011 el promotor de la queixa ha reclamat la solució de diverses problemàtiques relatives als habitatges, moltes de les quals s'han solucionat. Això no obstant, el promotor manifesta que encara queden pendents de solució els problemes següents: 

1. El funcionament del sistema de reutilització d'aigües grises, en relació amb el qual el Síndic suggereix que s'informi les persones interessades sobre la previsió de què disposa l'empresa municipal per donar solució al problema de funcionament d'aquest sistema i per posar-lo en funcionament en plenes condicions. En cas que resulti impossible garantir el funcionament correcte d'aquesta instal·lació, l'empresa municipal hauria de valorar si aquesta circumstància comporta un perjudici econòmic per als adquirents dels habitatges, ja sigui perquè implica una hipotètica disminució del valor de l'habitatge, ja sigui pel possible perjudici econòmic derivat de la impossibilitat de gaudir del suposat estalvi energètic que comportaria el funcionament d'aquest sistema, cas en què caldria valorar una possible compensació a les persones interessades. 

2. El funcionament del sistema domòtic de lectura dels consums d'aigua i gas, en relació amb el qual el Síndic demana a l'Ajuntament que aclareixi si la impossibilitat actual de facturar a cada propietari segons els consums individualitzats i amb la mateixa periodicitat que les companyies subministradores deriva d'una problemàtica relativa a la configuració i/o instal·lació original del sistema, o si, per contra, la instal·lació actual permet aquesta opció, sens perjudici que la comunitat de propietaris hagi adoptat un altre acord respecte a la facturació dels consums. El Síndic també suggereix que s'informi el promotor de la queixa amb relació a aquesta qüestió i amb relació a les actuacions que, si escau, tingui previst dur a terme l'empresa.

3. La manca d'idoneïtat de la ubicació del sistema de restabliment del funcionament de la caldera de gas quan es produeix una interrupció del subministrament elèctric, en relació amb la qual el Síndic suggereix que l'Ajuntament o l'empresa promotora dels habitatges facin una valoració sobre la idoneïtat de la ubicació d'aquest sistema des d'un punt de vista d'accessibilitat, a fi de concloure si la ubicació és correcta i accessible per al conjunt dels ocupants dels habitatges o si és preferible trobar una ubicació alternativa.

Les diverses administracions han acceptat els suggeriments del Síndic.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/03/2014 Ajuntament de Mataró Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/03/2014 Agència Catalana del Consum Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/03/2014 Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/03/2014 Agència de l'Habitatge de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/04/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/04/2014 Ajuntament de Mataró Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/04/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/05/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/04/2015 Ajuntament de Mataró Resolució pendent d'acceptació
06/05/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació
06/05/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
09/06/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
16/06/2015 Ajuntament de Mataró Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
22/06/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
23/06/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació
10/07/2015 Ajuntament de Mataró Resposta a la resolució pendent d'acceptació
29/07/2015 Ajuntament de Mataró No irregularitat
29/07/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat No irregularitat
29/07/2015 Departament d'Empresa i Ocupació No irregularitat
29/07/2015 Agència de l'Habitatge de Catalunya No irregularitat
29/07/2015 Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial No irregularitat
29/07/2015 Agència Catalana del Consum No irregularitat
30/07/2015 Ajuntament de Mataró Seguiment finalitzat