El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'Ajuntament d'Esparreguera per la liquidació de la taxa del servei de gestió de residus de l'exercici 2011.
Exposa que va rebre la primera liquidació de l'Organisme de Gestió Tributària de la
Diputació de Barcelona, en concepte de taxa pel servei de gestió del residus municipals domèstics de l'Ajuntament d'Esparreguera, per a tot l'exercici fiscal 2011 per un import de 113 euros.
En la seva queixa posa de manifest que el permís d'ocupació, necessari per contractar els serveis essencials per utilitzar l'habitatge que grava aquesta taxa, li va ser concedit per Decret d'alcaldia de l'Ajuntament d'Esparreguera de data 29 de novembre de 2011 i, per tant, va considerar que hauria de pagar la taxa en qüestió no per tot l'exercici 2011, sinó únicament per al període en què l'Administració li ha prestat el servei.
El Síndic considera que el plantejament del reclamant és del tot lògic, ja que es tracta d'una primera ocupació d'un habitatge, en el qual abans que s'atorguessin les altes dels subministraments d'aigua, llum i gas, el subjecte passiu no residia i, per tant, no generava residus ni es prestava el servei que dóna lloc a l'exacció de la taxa en qüestió.
Per tant, el Síndic considera que resulta obligat i imprescindible analitzar com es regula actualment la quota que cal pagar en el supòsit d'una primera liquidació en les ordenances fiscals de l'Ajuntament d'Esparreguera, amb relació a la taxa de residus.
Concretament, pel que fa a l'Ajuntament d'Esparreguera hi havia dues ordenances fiscals vigents l'exercici 2011: D'una banda, l'Ordenança fiscal núm. 27, que regula, entre d'altres, la taxa pel servei de recepció obligatòria de recollida, tractament i eliminació d'escombraries i altres residus urbans domiciliaris; i de l'altra, l'Ordenança general de gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic municipals de l'Ajuntament d'Esparreguera.
Un cop estudiades aquestes normes municipals, el Síndic conclou que l'Organisme de Gestió Tributària va liquidar al subjecte passiu la taxa esmentada amb una quota anual i, per tant no va aplicar el que estableix l'article 14.5.a) de l'Ordenança general de gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic municipals de l'Ajuntament d'Esparreguera, es a dir, la quota fraccionada corresponent únicament al segon semestre de l'any 2011.
Per tant, el Síndic suggereix a l'Organisme de Gestió Tributària:
En primer lloc, que deixi sense efecte la liquidació tributària practicada al promotor de la queixa en concepte de taxa del servei de gestió de residus municipals domèstics per a l'exercici 2011 de l'Ajuntament d'Esparreguera, que no s'ajusta al que estableix l'article 14.5.a) de l'Ordenança general de gestió, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic municipals de l'Ajuntament pel que fa al període que cal comptabilitzar per al pagament de les taxes quan l'inici de l'activitat del servei es produeix en el segon semestre de l'any, com ha succeït en aquest cas.
En segon lloc, que practiqui al subjecte passiu una nova liquidació, de conformitat amb el que estableixen les normes municipals esmentades.
I finalment, que, en vista de l'errada detectada en aquesta liquidació, i davant l'eventualitat que també s'hagin produït errades en altres primeres liquidacions de la taxa de residus en els termes que s'han constatat, efectuï una revisió de les altes practicades els darrers quatre anys per si en alguna d'aquestes s'hagués produït una errada semblant a la que s'ha detectat en aquest cas i, en cas afirmatiu, que actuï en conseqüència.