El Síndic obre una actuació d'ofici després d'atendre un menor originari del Marroc que va ser expulsat del centre El Bosc a mitjan mes de febrer de 2010.
Aquest jove estranger immigrat no acompanyat, menor d'edat legal segons consta en el seu passaport en regla, va ser considerat per Direcció General d'Atenció a la Infància i Adolescència (en endavant DGAIA) major d'edat, com a resultat de les proves mèdiques de determinació d'edat que se li han fet.
Actualment, segons diu, no disposa de cap recurs residencial on passar la nit. Quan va acudir al Síndic va manifestar haver passat diverses nits dormint en un cotxe abandonat a Sabadell.
El Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) ha tramès els informes en relació amb els expedients oberts (03996/09, 05829/2009, 00535/10, 00761/10, 00970/10 i 00971/10) referents a la situació de joves estrangers immigrats sense referents familiars, expulsats del sistema de protecció per majoria d'edat determinada a partir de proves mèdiques.
En general, d'acord amb les indicacions que s'han fet arribar, els joves esmentats, un cop la DGAIA resol el tancament d'expedient per majoria d'edat, i sempre que aquests ho acceptin, acostumen a ser acompanyats per educadors dels centres d'acollida al Servei d'Atenció a Immigrants Estrangers i Refugiats (SAIER) o de la xarxa d'adults, amb un informe de derivació elaborat pel centre.
Una vegada efectuada aquesta derivació, la DGAIA acostuma a posar la situació en coneixement de l'Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats, per si consideren necessari efectuar alguna actuació.
Un cop aquests joves són a la xarxa d'adults, i sempre que l'Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats desestimi iniciar cap actuació, la DGAIA no en fa cap seguiment. Segons exposen, es desconeix la situació d'aquests joves, atès que els recursos als quals són derivats no depenen de la DGAIA. Això també succeeix amb joves que abandonen el sistema de protecció per majoria d'edat legal, sense haver-se dut a terme proves mèdiques (Q 03996/09, per exemple).
Amb tot, en el marc de l'expedient número 05829/09, s'exposa que un percentatge elevat de joves a prop d'assolir la majoria d'edat i amb un perfil adequat són derivats a pisos gestionats per l'Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats.
Sobre això, el Síndic fa les consideracions següents:
1. D'entrada, en el marc d'altres expedients de queixa, ja s'ha manifestat el posicionament d'aquesta institució en relació amb els joves que són legalment menors d'edat per passaport o altra documentació en regla i que són considerats majors d'edat a partir de proves mèdiques.
El Síndic recorda que les proves mèdiques tenen marges d'error significatius i considera que s'haurien d'aplicar només a joves indocumentats, o a joves sobre els quals no hi ha cap indici de minoria d'edat. De fet, el Síndic, quan els joves estan convenientment documentats, defensa que no haurien de ser expulsats mentre no tinguin una nova documentació en regla que n'acrediti la majoria d'edat. Aquest posicionament intenta evitar vulneracions del dret a la protecció dels menors, i preservar que cap jove sobre el qual hi hagi algun mínim indici sobre la seva possible minoria d'edat quedi fora del sistema de protecció de menors. Partides de naixement, passaports en regla, etc. proven legalment aquesta minoria d'edat.
2. Atès que aquest suggeriment del Síndic no ha estat, per ara, acceptat, el Síndic suggereix que es presti, si bé no una plena protecció, el màxim acompanyament possible als joves que mantenen una minoria d'edat legal segons la seva documentació en regla, i que són expulsats del sistema de protecció.
Com ja s'ha mencionat, d'acord amb els mínims indicis d'una possible minoria d'edat real i amb la manca de referents familiars, el Síndic considera que aquests joves haurien de rebre un tracte i un seguiment específics.
Segons la informació que consta, només es presta aquesta atenció específica a joves sobre els quals actua l'Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats. Si bé, segons esmenta el DASC, n'hi ha molts que reben aquest tipus de suport, sigui amb l'admissió a recursos residencials, sigui amb la tramitació de documentació, sigui amb la derivació a determinats recursos formatius, la manca de referents familiars i la minoria d'edat legal -segons la documentació en regla- hauria de garantir aquesta atenció al conjunt dels joves que es troben en aquesta situació.
3. Aquest acompanyament en el seu procés de transició a la majoria d'edat, segons la informació que consta, tampoc no està garantit per als joves que abandonen el sistema de protecció per majoria d'edat legal, d'acord amb la seva documentació en regla. La participació d'aquests joves a recursos de transició és fonamental, atesa la seva manca de referents familiars.
4. El DASC fa saber que l'Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats condiciona la seva intervenció en funció de l'adequació del perfil dels joves. Tanmateix, es desconeixen els criteris que considera per determinar l'adequació del perfil. En aquest sentit, el Síndic demana conèixer quins són aquests criteris, quina proporció de joves que ha abandonat el sistema de protecció durant l'any 2009 i 2010 -per majoria d'edat mèdica o per majoria d'edat legal- s'ha beneficiat de la intervenció del pla, i amb quin tipus de mesures.
En qualsevol cas, d'acord amb les necessitats de suport d'aquests joves sense referents familiars, el Síndic considera inadequat limitar les actuacions d'acompanyament a la transició a la majoria d'edat a una tipologia determinada de joves.
Ateses aquestes consideracions i d'acord amb les directrius europees en aquesta matèria, el Síndic suggereix al DASC que estableixi dispositius de transició a la majoria d'edat que puguin donar resposta a les necessitats de la diversitat de joves estrangers no acompanyats sense referents familiars.
En aquest sentit, suggereix que els joves dels expedients de queixa esmentats més amunt siguin acollits a aquestes mesures de transició.