Resolució
Q-00985/2010 Manca de resposta del Departament de Medi Ambient i Habitatge a una reclamació pel funcionament del Programa de cessió d'habitatges desocupats.

Matèries
Polítiques territorials
Urbanisme i habitatge
Altres
Data d'inici 02/03/2010
Data de l'últim moviment 10/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor exposa la seva disconformitat davant la manca de resposta del Departament de Medi Ambient i Habitatge (en endavant DMAH) a la instància que va presentar el 26 de novembre de 2009 en què exposava el seu desacord amb el funcionament del Programa de cessió d'habitatges i demanava informació sobre les actuacions que s'havien dut a terme per llogar l'habitatge que havia cedit. 

La persona interessada informa que encara no ha rebut cap resposta al seu escrit.

Contingut

Un cop estudiat el contingut de l'informe de resposta del DMAH conjuntament amb la documentació aportada pel promotor, el Síndic fa les consideracions següents: 

Cal tenir present que el propietari de l'habitatge, com a mandant, també adquireix un seguit d'obligacions des del mateix dia de la signatura del contracte de mandat de cessió, com ara no imposar a l'habitatge servituds, càrregues, ni arrendar-lo, o bé mantenir el mandat en cas de transmissió o constitució de drets reals sobre l'habitatge (pacte 4.b del contracte).

Per aquest motiu, si l'objecte del mandat és dur a terme les gestions necessàries per al lloguer i l'administració de l'habitatge, i si finalment l'objectiu de llogar l'habitatge no s'acompleix, és lògic que el mandant pugui demanar al mandatari quines són les gestions que s'han dut a terme per aconseguir l'objectiu de llogar l'habitatge. De fet, l'article 1720 del Codi civil disposa que tot mandatari està obligat a donar compte de les seves operacions.  

Per aquest motiu, el Síndic suggereix a l'actual Departament de Territori i Sostenibilitat que valori la possibilitat d'incorporar una "rendició de comptes", en la gestió dels contractes de mandat que signi, també quan no s'aconsegueixi l'objecte del mandat per evitar situacions com la d'aquesta queixa.

D'altra banda, i atès que del contingut de l'escrit que es va enviar a la persona interessada no se'n desprèn quines van ser les gestions que es van dur a terme després de la signatura del mandat (publicitat, incorporació de l'habitatge a la pàgina web de la Generalitat, trucades a persona interessades...), el Síndic suggereix que s'informi de forma expressa el promotor de les gestions que es van dur a terme amb el seu habitatge en el marc del Programa de cessió d'habitatges desocupats, com ho va demanar en la instància de 26 de novembre de 2009. 

Posteriorment, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha aportat còpia d'un escrit que es va enviar al promotor en què l'informaven de les gestions que es van dur a terme per poder llogar el seu habitatge.

D'altra banda, també indica que el Departament ha acceptat el suggeriment d' incorporar la rendició de comptes en els contractes de mandat que se signin en el marc del Programa de cessió d'habitatges desocupats. 

Atesa aquesta informació, el Síndic dóna per closa la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/03/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/06/2010 Departament de Medi Ambient i Habitatge (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/01/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/02/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/03/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució